Sida 1 av 1
Chamber på bakaxeln
Postat: mån 24 apr 2006, 18:24
av cme
Hur justerar man chamber på bakaxeln? Har sänkt bilen fram och ska sänka bak så fort jag hinner men har redan kollat chambern vilken är -0.6 med använda originalfjädrar. Blir noll om jag höje billen cirka 20 mm.
Med mina nya fjädrar skall bilen sänkas 35mm runt om. Är det någon som sänkt och har erfarenhet av chamberjusteringen? Fram måste man montera chamberskruvar annars blir det direkt fel om man inte borra upp hålen eller nåt liknande. Finns det shims för bakvagnen?
Magnus
Postat: mån 24 apr 2006, 19:26
av Thuné
Ej justerbart tydligen :???:
Postat: mån 24 apr 2006, 20:45
av cme
Det innebär att om man sänker så får man åka runt med -1 grad chamber vilket sliter däck rätt bra i onödan. En (1) enda grad kanske låter lite men det innebär att om man har 225 breda så skiljer det sig 4mm över däckbanans bredd. Hjulet lutar totalt in 11 mm i överkant. Jag brukar lägga märke till det på en del bilar.
Det borde finnas ett sätt att justera eller shimsa hjullagerenheten. Om inte så få jag väl ta fram shims som funkar, men det verkar lite onödigt eftersom jag omöligt kan vara ensam om detta.
Magnus
Postat: ons 26 apr 2006, 09:11
av _Rick_
Har det problemet oxå. Frågan är om den undre länkarmen vore kortare så kanske däcket hade kommit upp mot 0' camber
T om min 760 med multilink kunde man justera cambern.
Postat: ons 26 apr 2006, 21:37
av cme
Om jag inte hittar en annan enklare lösning kommer jag att vattenskära snygga shims att lägga under hjullagrens övre skruvar. Jag tycker att det borde finnas någon mer som löst problemet. SAAB 9-5 har detta kroniska problem. Det går 3 st 0.3 mm shims per sida a 180:-. Jag gisar att shimstjockleken hamnar ungefär på samma nivå. Jag har fått -0.6 grader bara av att bilen satt sig. Toleransen är +/- 1.0 grad men det är knppast at rekommendera att utnyttja detta. Nomminella värdet skall man nog sträva efter. Eentligen kan man ju shimsa med vad som helst exempelvis med shims från Volvo 140 ubder varje skruv men det känns inte lika elegant även om det löser problemet.
cme
Postat: tor 27 apr 2006, 21:31
av CarMan
Med schims bakom hjul lagert så öker påfrästningen på bultara. Normalt sitter lagret fast på friktionen som uppstår när den skruvas fast + att länkarmen har en kant som lagret passar exakt i.
det funkar säkert med schims, men det blir en helt annan belastning på gejorna än vad dom är byggda för
Postat: tor 27 apr 2006, 21:48
av Danneman
Men Carman, går det att ställa in ? Så det blir rätt ?