Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kasebon
Igår när jag var ute och körde (naturligtvis en av de varmaste dagarna hittills i sommar) så uppförde sej ac:n konstigt. Den slutade efter ett tag att fungera och när den fungerade så luktade det "blöt hund eller yllefilt i bilen". Jag har för mej att jag hört något om att det kan vara problem med kondensorn, eller är det möjligtvis något filter som skall rengöras? Att den slutar att kyla kan naturligtvis bero på att det fattas kylmedia i systemet, eller att pumpen slirar, det är väl någon form av skims på pumpen som jag hört att man kan ta bort för att få den att dra. Men det som konfunderade mej var lukten, unket äckligt. Tips tack!
av Kasebon
Har hittat felet, det är det klassiska med kopplingen på remskivan till ac-pumpen, kollade igenom foruet lite och fick lite tips, testade genom att pressa ett kvastskaft emot kopplingen under drift och då gick pumpen igång igen och kylan kom (för stunden). Jag mätte spelet och fick fram att det är minst 0,95 mm istt 0,3-0,6 mm som verkar vara det mått som gäller. Nu till min nästata fråga: Hur faen ska man vara funtad för att ta loss remskivan utan att ta ur pumpen som jag hör en del säger att det ska gå att göra, jag får ju inte ner mina händer uppifrån iaf, och jag har inga dasslock till händer, men här kommer jag att gå bet :cry:
av Breaker
Om du hissar upp bilen och ställer på en pallbock och plockar bort hjulet, så sitter det en lucka där med 2 plastmuttrar. Tar du bort den kan du vika upp innerskärmen och kanske kommer åt lättare. Jag har aldrig gjort det själv men läst att en del gör så.
av xxargs
provat underifrån, från sidan, frameifrån etc. - ta bort generatorn etc.??

man får vara beredda att skruva bort och vika undan saker runtomkring för att komma åt. Du kanske också behöver spänna upp motorn med spett, kilar och spännband så mycket motorkuddarna ger efter så att du får mer spel mellan remskivan och rambalken som oftast ligger väldigt intill remskivan.

problemet du stöter på är samma för en kyltekniker och efteråt så inser man vad en stor del av fakturan beror på när man lämnar in för rep för tex kompressorbyte.
Användarvisningsbild
av erikn
Det är just sånt där som gör att jag hatar framhjulsdrivna bilar. Konstruktionen är enbart till för tillverkaren. Man monterar ihop hela drivpaketet, ser till att det får plats och lyfter upp det (eller sänker ner karossen) på rätt plats och skruvar fast. Så fort man ska göra något på bilen ska man egentligen släppa ner hela drivpaketet på undersidan och meka. Allt annat är krångligt och tar massor av tid på grund av den icke servicevänliga konstruktionen.
av Kasebon
erikn skrev:Det är just sånt där som gör att jag hatar framhjulsdrivna bilar. Konstruktionen är enbart till för tillverkaren. Man monterar ihop hela drivpaketet, ser till att det får plats och lyfter upp det (eller sänker ner karossen) på rätt plats och skruvar fast. Så fort man ska göra något på bilen ska man egentligen släppa ner hela drivpaketet på undersidan och meka. Allt annat är krångligt och tar massor av tid på grund av den icke servicevänliga konstruktionen.
Det där har du ju helt rätt i, jag tycker egentligen väldigt illa om att meka med bilar, så tacka vet jag en gammal derlig 240/740/940 som är lättskruvat och som det går att få tag på billiga delar till!
V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]