Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#542672
Byter skivor, belägg och bromsbackar runt om på bilen och har nu kommit till handbromsbackarna. Har börjat på vänster bak och det går fan inte att få ihop det igen. Har slagit mig halvt sönder och samman och blir galen snart. Slog sönder verkstadslampan i vrede nyss så nu ska jag varva ner lite.

Hur som helst så börja det med att jag märkte att skivan satt i spänn mot backarna när jag skulle ha isär skiten. Har skruvat på justerskruven vid handbromsspaken i bilen som det stod i "tips & trix" delen. Men fick i alla fall loss skivan och satt i nya backarna nu och ska ha dit den stora fjädern som spänner ihop backarna men det fan bara inte. Kolla man vid klacken där själv mekanismen till handbromsen sitter(hoppas ni fattar) så ligger inte backarna emot klacken utan det är ett spel på 5-8mm kanske. Provade att försöka få dit bromsskivan men det är bara att glömma då backarna är isär för mycket. Men det gå inte att få ihop dem mer!?
Handbromsen är ur i bilen för den ska väl inte vara i? Hur som helst spelar det ingen roll för det verkar inte bli nån skillnad om den är i eller inte.

Bytte hjullager på höger sida bak förra året och då var det inga problem att få bort och dit skivan igen. Backarna låg inte emot nånting.

Tacksam för snabb hjälp då bilen står nu i garaget. Ge mig väl på andra sidan så länge.

Tack på förhand!
#542945
Lösningen va att dra ut vajern så pass att jag fick på backarna och bromsskivan. Lär väl fortsätta kärva misstänker jag men får se vad det blir för resultat på bilprovningen i vinter. Skulle det bli nått så får jag väl lämna in den. Jag rör aldrig ett par handbromsbackar mer i alla fall den saken är säker.
#542946
Jag bytte motsvarande handbromsbackar i helgen och det gick bra - visst var det krångligt att få dit den stora fjädern, men det gick.

Det kanske var något annat problem för Dig.
#1270654
Kapar den här tråden då jag bränner upp bilhelvettet när som helst!
Den stor skitfjädern går fan inte att få dit, jag har hakat på den både nerifrån upp och uppifrån ner men varenda gång slinter den och jag önskar jag hade iallafall 4 händer....
bromsbackarna kommer från en s70 och köptes på mekonomen och ska enligt säljaren där passa för det är samma backar.
Jag blir dumihuvet snart. Sket i allt och slängde in dom i bagageluckan så nu åker jag runt utan handbroms!
Hjälp!!
#1270692
Det är sannolikt inte samma backar på en s/V70I som en V70n.
Jämför gamla och nya.
Knappast lika.

Jag har bytt åtskilliga handbromsbackar.
Det som krånglar är att få av skivan i regel.
Sen är det inga problem.

Jag skrev tom en guide om handbromsen i kategorin tips och trix.
#1270703
Knatch skrev: lör 22 sep 2018, 14:17 Kapar den här tråden då jag bränner upp bilhelvettet när som helst!
Den stor skitfjädern går fan inte att få dit, jag har hakat på den både nerifrån upp och uppifrån ner men varenda gång slinter den och jag önskar jag hade iallafall 4 händer....
bromsbackarna kommer från en s70 och köptes på mekonomen och ska enligt säljaren där passa för det är samma backar.
Jag blir dumihuvet snart. Sket i allt och slängde in dom i bagageluckan så nu åker jag runt utan handbroms!
Hjälp!!
Jämför artikelnummer på tex biltema och kolla om det stämmer mellan bilmodellerna. Kan annars underlätta med en speciell tång som sträcker ut fjädern men jag brukar bara tejpa runt backarna så de hålls på plats. Använder bara polygrip och tejpen då.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, […]

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]

Lös motorlampan och visade det nån felk[…]

Hej! Jag har en Volvo XC90 3,2 aut 2007 (facelift)[…]