Sida 1 av 2
Geartronic eller "vanlig automat vilket är att föredra?
Postat: mån 10 apr 2006, 16:07
av Matte-sthlm
Geartronic eller "vanlig" automat vilket är att föredra?
Jag har fått för mig att Geartronic är rätt trist och att den växlar sämre än den "vanliga" automaten i normal läge. Någon som vet?
:???:
Re: Geartronic eller "vanlig automat vilket är att före
Postat: mån 10 apr 2006, 16:33
av CarMan
Matte-sthlm skrev:Geartronic eller "vanlig" automat vilket är att föredra?
Jag har fått för mig att Geartronic är rätt trist och att den växlar sämre än den "vanliga" automaten i normal läge. Någon som vet?
:???:
Det är exakt samma låda!
Postat: mån 10 apr 2006, 18:54
av LJN
När det åtminstone gäller årsmodellerna 2001-2002 ska man se upp!
-Man ska vara uppmärksam på att felprocenten är högre än normalt.
Ett vanligt fel är kärvande servoventiler med dålig växlingskvalité som följd. Alla reparationer på dessa lådor kostar och jag tycker att Volvo utnyttjar våra försäkringsbolag via maskinskadeförsäkringen.
(och detta höjer våra försäkringspremier för ett fel som Volvo ansvarar för)
Det vore mer rakryggat av Volvo att säga: Lådorna var inte helt bra i början, vi fixar Era fel till en kostnad med hänsyn till hur långt ni kört bilen. En modern automatlåda idag ska klara 25000 mil utan några problem!
Sen har Volvo schablat med mjukvaran till dessa lådor, uppgraderingar finns för att få till en bättre växlingskvalité samt tar bort den trista och ryckiga frikopplingsfunktionen vid tex. stoppljus.
På "Volvo Spy-forum" finns massor att läsa om dessa "GT" geartroniclådor!
Postat: mån 10 apr 2006, 22:06
av Jensen
Nu vet jag inte vad det är för bil/motor du söker, men Geartroniclådan går
inte att få till alla motoralternativ.
Postat: mån 10 apr 2006, 22:10
av CarMan
Jensen skrev:Nu vet jag inte vad det är för bil/motor du söker, men Geartroniclådan går
inte att få till alla motoralternativ.
det är fortfarande exakt samma låda!!!
sen har man bestämt att på nyare bilar så får man bara Gertronic kulissen i turbolbilarna!
men trpdskaparen undrar ju öve skilnad i växling & hålbar het & där kan inte att smack skilja då det är samma grejor !
Postat: mån 10 apr 2006, 22:58
av Mikael G
Min bil har rullat precis över 10000 mil och Geartroniclådan känns fortfarande som ny i växlingarna (har provkört sprillans nya med). Jag har en S60 AWD -02.
Och som CarMan säger så är ju lådan exakt lika dan bara att du kan växla den manuellt med om du vill, lite extra elekronik och ett annat spakställ.
Postat: tis 11 apr 2006, 08:09
av AndreasC
LJN skrev:När det åtminstone gäller årsmodellerna 2001-2002 ska man se upp!
-Men man ska vara uppmärksam på att felprocenten är högre än normalt.
Ett vanligt fel är kärvande servoventiler med dålig växlingskvalité som följd. Alla reparationer på dessa lådor kostar och jag tycker att Volvo utnyttjar våra försäkringsbolag via maskinskadeförsäkringen.
(och detta höjer våra försäkringspremier för ett fel som Volvo ansvarar för)
Det vore mer rakryggat av Volvo att säga: Lådorna var inte helt bra i början, vi fixar Era fel till en kostnad med hänsyn till hur långt ni kört bilen. En modern automatlåda idag ska klara 25000 mil utan några problem!
Sen har Volvo schablat med mjukvaran till dessa lådor, uppgraderingar finns för att få till en bättre växlingskvalité samt tar bort den trista och ryckiga frikopplingsfunktionen vid tex. stoppljus.
På "Volvo Spy-forum" finns massor att läsa om dessa "GT" geartroniclådor!
Var hittar man detta "Spy-forum" ?
mvh Andreas
Postat: tis 11 apr 2006, 08:21
av LJN
Postat: tis 11 apr 2006, 16:22
av _Rick_
Min GT låda är skum.
När man svänger fullt tex i en rondell så känns det som lådan frikopplar och när man lägger på gas så 'dunsar' växeln i. Känns som man vill ha lite motorbroms när man går in i rondellen..
Imellanåt så 'dippar' vridet ordentligt när den skall växla.
Andra dagar så växlar lådan helt grymt.
Enligt Bilia i GBG så är det helt normalt. Känns fan inte normalt.
Postat: tis 11 apr 2006, 18:48
av LJN
-Precis Rick, med GT lådorna så måste man vara försiktig när man ger gas efter att tex. rundat ett gathörn. Har troligtvis att göra med körprogramet som har en viss frihjulseffekt vid "gassläpp" Sen kan lådans växlingsmönster också variera.
Prova med att be Volvo ladda ner ny mjukvara för automatlådan och även gasspjällsfunktionen. Jag har gjort detta och subjektivt så blev lådan lite mer harmonisk...
Och även jag har märkt av problemen med B-servot som hanterar växlingen mellan 2:ans och 3:ans växel, men som tur är så händer det bara några gånger per år som den kärvar.
Det finns flera tekniska servicebulletiner från Volvo som beskriver problemen med dessa automatlådor!
Mina två tidigare saabar med "elektriskt" styrda Aisen-Warner lika Volvo var mycket smidigare i stadtrafik och kändes inte på långa vägar lika "nervösa"
Dessutom var dom snabbare på att växla vid fullgas, här har Volvo lagt en ganska kraftig tändsänkning som upplevs som en dipp.
Men det är nog skonsamt mot växellådan...