Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#530166
Hej alla !
Jag har kört fast. Frugans V70 2007 års modell 8000 mil, vibrerar. Det känns ungefär som om man kör på vägmarkering (vita strecken), men inte lika mycket. Ett irriterande vibrerande som ökar med hastighetsökning. Känns i stolarna, inte i ratten.
Vad är gjort ?
1. Jag har läst trådar om detta i timtal.
2. Har testat flera däck och hjul på bilen. Nu sitter nya Michelin Energy 195 65 15 med nya fälgar på bilen. Vibrerar även med nya odubbade Nokia i vintras. Flera ombalanseringar av både Volvoverkstad samt större välrenommerad gummiverkstad. Även balanserat bakhjulen PÅ bilen (alltså monterade på bilen).
3. Har lämnat bilen på Volvoverkstad för uppmätning av naven. Inget glapp eller missljud och samtliga 4 nav inom toleransen. "Vi kan inte göra mer"
4. Kliniskt rent mellan nav skivor samt skivor hjul.
5. Stötdämpare, krängningshämmarstag samt styrleder helt ok.

Jag tänker inte ge mig men kommer inte att sätta igång med att byta delar på måfå.

Någon som har några ideer ??????????????????????
#530268
hjullager
drivaxlar
hissa upp bilen stäng av antispinnen och gasa upp i en 120 och känn efter om det vibrerar gör det inte det har du eliminerat framvagnen vibrerar det så vet du i vilken ände du skall leta
#530278
hollan skrev:hjullager
drivaxlar
hissa upp bilen stäng av antispinnen och gasa upp i en 120 och känn efter om det vibrerar gör det inte det har du eliminerat framvagnen vibrerar det så vet du i vilken ände du skall leta
Det är inte direkt enkelt att gasa upp en AWD hängande. Har testat med min gamla S60 och även med DSTC urkopplad så uppfattar den nästan allting som att det tokslirar, och så parerar den.
#530479
Leta upp en likadan på någon firma och provkör om den beter sig på samma sätt. Har fattat det som om man har känslig rumpa känner man helt enkelt att en V70 liksom småhoppar runt 80km/h. Nu vet jag inte hur mycket din bil vibrerar men är det lite kan det vara normalt.
#530558
Min V70 har vibrerat i 3år och 10 000 mil nu, har gett upp.
#530579
baljbalj skrev:Leta upp en likadan på någon firma och provkör om den beter sig på samma sätt. Har fattat det som om man har känslig rumpa känner man helt enkelt att en V70 liksom småhoppar runt 80km/h. Nu vet jag inte hur mycket din bil vibrerar men är det lite kan det vara normalt.
Har haft två stycken V70N tidigare och aldrigt tänkt på detta. Skillnaden blir stor när jag går från min egen helt vibrationsfria xc70II till frugans V70N. Det måste ju bero på något.
#530588
Det är alltså som att själva bilen vibrerar och inte hjulen om jag förstår det hela rätt.
Märks det mer när du kopplar?
Känns det vid kraftigt gaspådrag i alla hastigheter?

Om du har ett oljeläckage in till kopplingen och det kommer lite lite olja på lamellerna så kan det kännas som om bilen rycker när man gasar på.

Samma om du släpper upp kopplingen?


Har du haft bilen inne på hjulinställning på samtliga däck?
#530702
jockemustafa skrev:Det är alltså som att själva bilen vibrerar och inte hjulen om jag förstår det hela rätt.
Märks det mer när du kopplar?
Känns det vid kraftigt gaspådrag i alla hastigheter?

Om du har ett oljeläckage in till kopplingen och det kommer lite lite olja på lamellerna så kan det kännas som om bilen rycker när man gasar på.
Samma om du släpper upp kopplingen?
Har du haft bilen inne på hjulinställning på samtliga däck?
Det vibrerar i stolarna/karossen. Fyrhjulsinställning är gjord i våras. Vibrerar hela tiden oavsett gaspådrag eller frikoppling (det är klart att om man drar på ordentligt känns det mindre än när man kör normalt). Tydligast känns vibrationerna kring 100 km/h men de finns hela tiden
kabel skrev:Har samma vibrationer som du på min my06 dock ej awd.

Grymt irriterande kan jag säga, överväger nu att byta in bilen bara för vibrationerna :(

Mvh Richard
Vår bil är inte AWD, en vanlig 170 hk framhjulsdriven.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]