Sida 1 av 3
2,4T eller 2,5T
Postat: fre 07 apr 2006, 17:28
av hemglass
Är det stor skillnad på en 2,4T eller 2,5T. Effektskillnaden är bara 10 hk. Men vridskillanden och karaktären kanske mer
Postat: fre 07 apr 2006, 18:34
av Mikael G
2.5T är lite rappare helt klart men på det stora hela är dom ganska lika i karraktär, båda med bra drag på lågvarv och inte fullt så mycket ös på högvarv. Beror nog på plånboken vad man väljer, nyare bil = dyrare. Jag skulle inte inte betala extra för att få den motorn kontra den gamla utan den stora fördelen med 2.5T är att den sitter monterad i en nyare bil.
Postat: fre 07 apr 2006, 20:14
av CarMan
2,5:an klarar ett högre miljö krav !
Postat: fre 07 apr 2006, 20:27
av Pachipachihand
2.5 T har dessutom variabla ventiltider på både insugs- och avgassidan
Postat: fre 07 apr 2006, 22:09
av CarMan
Pachipachihand skrev:2.5 T har dessutom variabla ventiltider på både insugs- och avgassidan
Ja det är det som gör att man får igång katen tidigare & klarar det högre miljökravet
Postat: lör 08 apr 2006, 12:09
av Perra N
2,5T är väl egentligen samma spis som T5:an fast med lite andra smågrejer som skiljer. Det ska tydligen vara bättre hållbarhet på den, om man chipsar och liknande. Sen är 2,5T både bottenstarkare och roligare med lite varv.
Postat: lör 08 apr 2006, 12:09
av jbl
Spelar inte priset nån roll för dig så välj en 2.5T. Mycket fin motor.
Postat: lör 08 apr 2006, 14:58
av Svävaren
2,4T !!!!
Kör idag en 2,5t -05 aut , motorn går betydligt sämre främst vid nollmoment än min gamla 2,4t -01.
släpper man gasen svarar bilen med att rycka ungefär som magerryck.
också verkstaden bekräftar detta och skyller på 2005 års miljökrav.
Postat: lör 08 apr 2006, 16:07
av Danneman
Perra N skrev:2,5T är väl egentligen samma spis som T5:an fast med lite andra smågrejer som skiljer. Det ska tydligen vara bättre hållbarhet på den, om man chipsar och liknande. Sen är 2,5T både bottenstarkare och roligare med lite varv.
Eh, skiljer väl i volym också ?
T5 : Tvärställd 5-cyl
radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 8,5. Borrning/slag 81/90 mm, volym
2 319 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid 5 200 r/min. Max vridmoment 330 Nm vid 2 400 ? 5 200 r/min.
Postat: lör 08 apr 2006, 19:01
av Loner
Perra N skrev:2,5T är väl egentligen samma spis som T5:an fast med lite andra smågrejer som skiljer. Det ska tydligen vara bättre hållbarhet på den, om man chipsar och liknande. Sen är 2,5T både bottenstarkare och roligare med lite varv.
Smågrejor som cylindervolym ja. Stora saker som turboaggregat är den verkliga skillnaden.. :roll:
/L