Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cornelia
Har en vanlig V70 2.4 (140 hk) som rullat 16500 mil, 05a.
Den ska enligt boken vara servad vid 16500 mil men några servicepapper finns inte så exakt vad som utförts vet jag inte. Kamremmen ska iaf vara bytt...

Haft bilen i ett dygn o det jag nu tänkt på är ett tickande ljud, påminner om ventilknack, som försvinner när man trycker ner kopplingen.
Någon som har ett hum om vad det skulle kunna vara?
Lite rädd att det är något stort...kan ju lika gärna vara helt normalt att ha det ljudet men innan jag lämnar in o kollar upp så frågar jag er kloka här :-)
av svda
Sannolikt växellådan. Låter som en axel som skramlar lite fram och tillbaka när motorn går på tomgång. Ljudet är inte helt regelbundet.
Första lådan in min -05 hade detta fenomen. Normalt enligt Volvo. Lådan bytes ganska snart på garantin av andra skäl. Den nya var tyst.
Användarvisningsbild
av hollan
känns lite spontant att det är ingående axel i växellådan som skrammlar och den blir tyst när du trycker ner kopplingen pga av att den slutar att snurra då kan oxå vara urtrampningslagret som börjar ge upp de blir tyst när du trycker ner kopplingen pga av att du får tryck på de i båda fallen så skall lådan ner antingen för kopplingsbyte eller för byte av hela lådan = dyrt
har du någon dokumentation på att kamremmen verkligen är bytt? den skall bytas på 18000mil och bilhandlare om nu du har köpt bilen av en sådan brukar ju inte alls vara kända för att över serva bilen innan försäljning precis
usch nu lät jag typiskt svenskt negativ :( men om jag får anta att du har köpt bilen av en bilhandlare som lämnar någon form av garanti så åk och M-testa så du har papper på vad som skall göras växellåda el urtrampningslager och om kamremmen verkligen är bytt
Användarvisningsbild
av gurrish
Det ljudet har jag haft till och från på alla bilar jag ägt. Vad jag har fått erfara är det inget märkvärdigt. Bilar har sina egenheter och eftersom det är mycket mekanik och saker som rör på sig låter det lite lustigt då och då.
Användarvisningsbild
av isak
urtrampningslagret kan du lätt kolla, motor på tomgång kopplingen uppe, höj varvet något tystnar det då är det drevslammer (ofarligt) kan även bromsa lådan genom att trycka lätt mot en växel med koppl-uppe kommer det att tystna.
Isak
av LaRy
Ingenting att oroa sig för. Jag hade exakt samma tickade på min -05. Åkte till Volvo när jag fortfarande hade garanti. Verkmästaren visste direkt vad det var och det var enligt honom fullständig oskadligt.
Den ojämna gång som uppstår vid tomgång gör att vibrationer uppstår varje gång en cylinder tänder. Lådan är mycket kort, och dessa vibrationer medför att kuggar snuddar vid varann p.g.a vibrationer. Tidigare lådor hade enligt verkmästarn en dämpning som förhindrade detta. Han erbjöd dock en lösning, eftersom min bil fortfarande var under garanti. Man bytte koppling till en annan specialare. Han gick in till reservdelsbeställaren och definierade exakt vilken typ av kopppling och delar som skulle beställas. Sedan upphörde tickandet.
av Cornelia
isak skrev:urtrampningslagret kan du lätt kolla, motor på tomgång kopplingen uppe, höj varvet något tystnar det då är det drevslammer (ofarligt) kan även bromsa lådan genom att trycka lätt mot en växel med koppl-uppe kommer det att tystna.
Isak
Ljudet kvarstår trots varvning av motorn, har provat att varva upp mot 3000 varv med kopplingen uppe o det låter. Så fort kopplingen trycks ner oavsett varvantal så tystnar det.
av Cornelia
Kamremmen är garanterat bytt vid 9900 mil pga packboxar som läckte...det är dokumenterat hos Volvo o även skrivet i motorrummet så från 9900 mil går den ju i vilket fall som helst 18k mil till. BÖR göra iaf :-)
av Cornelia
gurrish skrev:Det ljudet har jag haft till och från på alla bilar jag ägt. Vad jag har fått erfara är det inget märkvärdigt. Bilar har sina egenheter och eftersom det är mycket mekanik och saker som rör på sig låter det lite lustigt då och då.
Låter inte då o då...utan i stort sett konstant när bilen står på tomgång, varm eller kall.
Användarvisningsbild
av gurrish
Cornelia skrev:
gurrish skrev:Det ljudet har jag haft till och från på alla bilar jag ägt. Vad jag har fått erfara är det inget märkvärdigt. Bilar har sina egenheter och eftersom det är mycket mekanik och saker som rör på sig låter det lite lustigt då och då.
Låter inte då o då...utan i stort sett konstant när bilen står på tomgång, varm eller kall.
MIn erfarenhet är att ljudet försvinner och kommer tillbaka då och då. Hade en peugeot 206 som lät "knackande" när den låg på friläge men försvann när jag kopplade. Ibland höll det i sig ett tag men sedan försvann det och kom tillbaka någon gång då och då. Har hört ljudet i min nuvarande v70 också.

Det jag fått höra är att det låter så ibland och som du sa hade du inte haft bilen så länge ännu. Vänta lite ska du nog se att det försvinner. Jag tycker inte du behöver vara orolig för det.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]