Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
På min sitter den med två stycken skruvar.. hur du lyckats slita loss den förstår jag inte..
av svda
opA skrev:På min sitter den med två stycken skruvar.. hur du lyckats slita loss den förstår jag inte..
Jag har inte " slitit loss" något. I överkant av hållaren sitter tre "hakar" som håller fast skyltens överkant. Dessa har jag lossat men får ändå inte ur skylten, som nu bara sitter fast i hållarens nederkant.
Användarvisningsbild
av opA
Nu blir jag lite förvirrad här..

Är det skylthållaren som sitter fast i bilen du vill ha bort eller är det registreringsskylten som sitter i skylthållaren som du vill ta bort ? :P

Om det är reg.skylten du vill ha bort så ska du bara lyfta ur skylten med t.ex en platt skruvmejsel i nederdelen av reg.skylten sen ska den dras neråt så hoppar den ur reg.hållaren :)
av baljbalj
Ska ta loss min registreringsskylt och skylthållare till helgen har jag tänkt mig. Skylten sitter "låst" med typ en plastlist/skena i nederkant som jag tror måste bort.

Antingen går den att knacka i sidled eller så bänder man helt enkelt ut den fattar jag det som. Tydligen går den sönder ganska ofta så jag ska försöka köpa en ny list/skena idag så kan man i värsta fall "klippa" upp listen med en liten avbitare eller nåt.

Någon som har bilder på hur man gör? Eller kan beskriva?
Skenan skall lossas rakt nedåt, man brukar få hjälpa till lite med en skruvmejsel el.dyl.
OBS det finns skylthållare där man inte kan ta loss den nedre skenan, hoppas din går att lossa. Har du plastnummerskylt eller plåtskylt? När du fått bort skylten så är det "bara" 2 skruvar. Dom kan vara rostiga och svåra att få bort, ha 5-56 eller liknande tillhands. I värsta fall får du lätta på klädseln till luckan så att du kommer åt att bearbeta skruvarna innifrån också.

Mvh GK
av baljbalj
Det är en plåtskylt tror jag. Var inne på Volvo idag men dom hade inte bara plastlisten utan man behövde köpa 2st kompletta nummerskyltshållare. Kostade dock bara 150SEK men jag valde att avvakta och vara försiktig vid avmontering så får vi se.
av Cubaze
De jag gjorde med den typen av skylthållare var att ta en vanlig smörkniv och sätta den mot ena kanten av listen och slå löst med handflatan mot kniven, då ser du att den kryper ut lite och då kan du ta en mindre mejsel och sätta in i glipan som blir och bryta den neråt försiktigtså kryper den ut fint, har gjort detta 4-5 gånger på min bil då jag har bytt plåtar och haft mig.. Men när du sätter i kniven först så sätt den på baksidan av plåten då kanten än minst där och var försiktid så du inte slinter..
av baljbalj
Jag körde in en pinne från en IKEA Bumeranggalje från sidan och knackade på den. Pinnens spets liksom drev listen nedåt och sakta åkte den av. Hade till och med värmt lite med en värmepistol innan.

Toppen tyckte jag till jag insåg att hela listen var sprucken längs med :/. Nåja cyklade ner till stans Volvohandlare och tänkte köpa kompletta skylthållare. Men där fick jag helt sonika bara en ny list (gratis), så det blev bra till slut :).

Men att få av den hel på en som min lite äldre bil är nog svårt skulle jag tro.
av svda
Jag tror att jag har en annan typ av skylthållare. Den ser ut att vara tillverkad ett stycke. Den list som beskrivs antar jag är den del där återförsäljarens reklamtext är tryckt. Den verkar som sagt inte gå att ta bort på min bil.

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]