Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yuphin
Känns som växellådan (automat) är lite trög direkt efter start, man märker att den växlar lite långsamt. Sen går det över efter några få minuter. Någon som vet vad det kan bro på? Kan det vara oljan som behöver bytas? Inga varningslampor är tända.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kanske bäst att kolla mängd och kvalitet på vxllådsoljan, har det varit mycket kallt där du bor?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av dannesilver
Känns som att det är helt normal. Om den är kall vill säga, och oljan är lite tjockare.
Alla automatbilar som jag kört har varit lite trögare när dom varit kall. Brukar gå igenom växlarna ett par gånger när bilen är kall innan jag åker iväg.

Ska tilläggas att här jag bor är det ju då svinkallt på vintern iofs. :D
yuphin skrev:Känns som växellådan (automat) är lite trög direkt efter start, man märker att den växlar lite långsamt. Sen går det över efter några få minuter. Någon som vet vad det kan bro på? Kan det vara oljan som behöver bytas? Inga varningslampor är tända.
av yuphin
Jepp det har varit kallt en längre period nu även i Stockholm. Motorvärmaren har väl ändå ingen effekt på oljan till växellådan?
Användarvisningsbild
av dannesilver
Det borde den ju inte direkt ha.
Men du kan ju prova lägga i driven sen backen osv. några gånger före du åker iväg, för att sse om det blir nån skillnad. ifall du inte redan gör det.

Sen visst kan det ju vara dags att byta oljan i lådan. Beror ju helt på när det är gjort sist.
yuphin skrev:Jepp det har varit kallt en längre period nu även i Stockholm. Motorvärmaren har väl ändå ingen effekt på oljan till växellådan?
av Stylegel
yuphin skrev:Känns som växellådan (automat) är lite trög direkt efter start, man märker att den växlar lite långsamt. Sen går det över efter några få minuter. Någon som vet vad det kan bro på? Kan det vara oljan som behöver bytas? Inga varningslampor är tända.

Hämtat från instruktionsboken:

Kallstart

Vid start i låga temperaturer kan växlingarna
ibland kännas hårda. Detta beror på växellådsoljans
tröghet vid låga temperaturer.
För att minska motorns avgasutsläpp växlar
växellådan upp senare än normalt, om motorn
startats vid låga temperaturer.
Vid körning med kall motor växlar växellådan
vid ett högre varvtal. Detta för att katalysatorn
snabbare ska nå rätt arbetstemperatur.
av wohlfie
Kör också automat och nu på vinter så är det segt.
Brukar låta bilen stå 2-3min innan jag drar iväg.
Så man får ta det lite lungt.
Men oljan rinner väll knappt vid 15-20minus :P
av clcV70
Det er inget feil, så skal det være:)

Min står i garasje, ca 9 grader varmt, ny automatolje, og drar lenge på giret de første minuttene.
Akkurat slik instruksjonsboka sier.

2004 2.0t aut

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]