Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niclaza
hej panelen!

har sökt runt på forumet angående köpråd till denna bil. men hittar bara råd om 2,5t motorn.
är intresserad av en t5a 2005a som gått ca 15,000mil.
bra ägarhistorik och ska vara fullservad.

hur står de till med dessa motorer? finns de några generella fel?

är medveten om 16,000mila service som kan vara rätt dyr, men det kan man alltid dra av på priset!
det är en automat, och i övrigt fullutrustad. är det en bra automatlåda i dessa bilar? den är ej ungdomskörd utan som familjebil. och den ska väl tänkas fortsätta som familjebil, men är alltid nojjig över automat.

alla tips och synpunkter tas tacksamt emot snarast då jag eventuellt köper den på söndag/måndag!
Användarvisningsbild
av greeeken
Hej
Leta på automatlåda här på forumet o bilda dig en egen uppfattning.
Fel nej , det är bra motorer.
Fullutrustad säger du?? VAd finns på den?
av borstarmicke
Se till att serva/skölja lådan, det är utöver normala servicearna, ingår alltså inte i normala serviceintervallet, bara om bilen går som taxi lr liknande.

Oljan har ansetts hålla lådans livslängd för vanliga bilister, o det gör den ju, när lådan rasar är ju oljan kass... :(

Sköljde lådan på en V70 2.5t -99 som gått 26000mil utan oljebyte, oljan som kom ut var helt svart, spolade tills det bara kom ut ny, fin ljusröd olja.
Gick åt ca 12-15 liter.

Läst en del om lådbyten vid 30-35000mil, men om om man servar den väl lär den ju hålla längre...

Kolla långmilare på blocket, brukar stå en del om när lådorna är bytta.

Först iom V70II kom service av automatlådan med i normala intervallet.

Riktigt trevlig motor fö, har själv haft en -02:a, går bra! -05 fick den väl dessutom 10hk mer.
Hade jag haft en idag hade jag nog haft svårt att låta bli Polestar-trimning... :D :D
Senast redigerad av 1 borstarmicke, redigerad totalt 0 gånger.
av jockep83
T5an är en riktigt riktigt skön motor med gott om kraft när man behöver den, sen så är den rätt billig i drift när man låter kärringen köra den, då används typ aldrig turbon eftersom den är en fulltryckare :P

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]