Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sierra94
#1265990
Testa att köra runt motorn med startmotorn. Då kan spridaren tryckas upp med hjälp av kompressionen om du har tur. Är alla kablar/andra spridare borta startar den ju inte iaf.

Och startar inte motorn genereras heller inga farliga tryck från högtryckspumpen.
av Radero12
#1266149
Ska tänka på det till nästa gång tack:)
Men nu efter ytterligare fyra dagar kom 1:ans spridare äntligen! Så med tid går det! Hade på draghammarn och slog igår då kom den hälften upp och sen tog jag resten idag:) Tog även lufthammarn och slog på sidan av avdragarn så vibrationerna gick ner i spridaren, får se om den är hel när det ska tillbaka:P
av Radero12
#1272027
Så nu har jag kört med bilen i ca 250mil och allt funkar fin fint! Ingen mer spridare var trasig :-) Dock så fick jag byta EGR givaren. Nu är bilen som ny helt annan kraft i den nu efter all rengöring och byte av virvelspjäll osv :-)
av jymy83
#1324469
Hej,

Ser att det är ganska gammal tråd, men har samma jobb själv framför mig. Monterade du tillbaka spridarna med gamla skruvar samt klamrarna, eller bytte du dem till nya? Volvo rekomenderar ju att byta samtliga skruvar samt klammer och låsringar, men verkar vara ganska stort jobb bara det.

Tack på förhand!

Mvh Simon
av Radero12
#1424129
Sorry sent svar! Jag återanvände skruvar, klämmor och spridarrör. Gått 4000 mil utan problem. Tips med bränslerör så det inte ska läcka: skruva dit muttrarna löst på både spridaren och röret. Sen vicka på röret samtidigt som du drar åt muttern med fingrarna så konan hamnar i sina gamla spår/säte, du känner det. Sen när du gjort det på båda sidor så drar du åt😊
av Righthanddrive
#1425050
Man kan sätta klammern i skruvstäd och bocka lite för att få ”ny” spänst i den. Titta på klammern så förstår du nog tekniken. Rengör skruvarna och rengör skruvhålen.
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]