Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emil_yttervik
#493521
Tjena!
jag är på g att byta ut virvelspjället på min v70 2,4d -06, måste spridarna demonteras då? isåfall hur gå till väga?
har införskaffat spjäll,arm,spridarrör,packningar är det nått jag glömt?
av trollerolle
#493821
Har du med fått ventilkåpspackning? Annars skaffar du en sådan, för bilen kan ha ett oljeläckage där som är svårt att se innan du börjar. Byta inte spridarrör, utan sätt tillbaka de gamla. Bara en onödig utgift. Och ja spridarna skall av.
av Psyko
#494843
emil_yttervik skrev:är dom knepiga att få loss, spridarna allså?
mmm ska prova att montera tillbaks dom gamla rören, man lär väl märka om det inte tar tätt.
Och så klagar man på att Volvobilar brinner :???:
Det är av den anledningen många hamnar på första sidan
i kvällspressen "Ännu en Volvobil som brinner"

Rören SKA bytas om dom demonteras,annars riskerar man en bilbrand.
Användarvisningsbild
av hollan
#495104
emil_yttervik skrev:jaja, jag har ju ändå köpt nya så. men frågan var om spridarana sitter utav hvete eller om dom går peta lös utan draghammare.....
ja de vet du inte förrens du har provat ibland har man tur ibland inte och ibland sitter några så man kan ta dom medan en eller 2 sitter så man får ta draghammaren
av emil_yttervik
#495492
Jaha då har jag gjort ett försök och det gick som väntat åt fanders...jag lyckades med en 3 kilos draghammare få lös 3st spridare men 2 sitter som berget. kanske det underlättar om man har varm motor... jag spände fast en avdragare runt spridarna sedan svetsade jag fast en gängstång uppe på avdragaren. kändes som en succé men icke. några heta tips? läget är ganska uppgivet ??:-/
av Radero12
#1265742
Hej, hade mycket problem med mina spridare. För det första låssade 2st bara med händerna (2:an och 3:an) den 3:e (4:an) lossade med vickande med tång fram och tillbaka samt drog uppåt samtidigt. 1:an och 5:an sitter bom fast! Sprutade ner 5-56 lät stå ca 2 dagar ingen skillnad. Modifierade då en avdragare som fick tag i nedre delen på spridaren alltså precis ovanför fäste med dem 2 bultarna. Köpte 2 armad avdragare 80/100mm på jula artnr: 033184. Slipade ner klorna/armarna så dem passade och gick under spridaren sen satte jag en slangklämma 30-50 så långt ner det gick alltså under kontakten och magneten med över inkommande bränsle som pressade in armarna mot spridaren så avdragarens armar inte lossade sen fäste jag den på Biltemas drag hammare med lite modifieringar och slog utav helvete men ingen av dem rörde sig! Sprutade på ett annat penetrant medel väntade 2 dagar, samma resultat. Köpte då Omega 636 krypolja på Mekonomen lät stå 3dagar och fick då loss 5:an men 1:an sitter fortfarande kvar. Där är jag nu, verkar som dem sitter fast med rost och skit! Ska låta det verka 1dag till sen ska vi se! Vet ej det kanske finns bättre medel?
Bilagor
607EBB5E-B4D1-4A07-AA96-748A242C1CB9.jpeg
607EBB5E-B4D1-4A07-AA96-748A242C1CB9.jpeg (803.48 KiB) Visad 4276 gånger
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]