Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lucifer
Hej!

Ny på det här forumet men har hängt lite på Forumgas.

Vi har en V70 -07 som gått snart 10000 mil. Nyss fick vi byta gasregulator eftersom den lagt av. Det kvarstår dock ett problem som inte avhjälptes med regulatorn. Bilen småknycker lite, särskilt vid låg belastning. Jämn fart eller ännu värre, att man har lite medlut så man släpper ytterligare lite på gasen. Även i stan när man växlar ner och saktar in så kan den rycka en del. Detta sker uteslutande på gasdrift och jag tycker också att den är lite slö när jag kör på gas.

Vad kan vara fel? Dåliga tändstift? Skitigt spjällhus? Trasigt spjällhus? Något annat löjligt dyrt som borde ha hållt på en såpass ny bil? ?:-/

Tacksam för hjälp!
av Lucifer
Jaha, desperat ryck med felsökning hos Volvo innan maskinskadeförsäkringen slutar gälla (passerar alldeles snart 10000). Han kollade på bilen och hittar inga uppenbara fel, kollat tändning på alla cylindrar etc. Det han säger är att symptomen stämmer med när gasfördelaren pajar. Det går dock inte att testa ifall det är så. Antingen får jag byta den med självrisk på 5000 eller chansa på att det inte är den och köra vidare med risk för att få byta den ändå, utan försäkring. Kostnad då 11-12000 kr.

Idag, när han skulle testa den så ryckte den inte särskilt mycket alls. Har märkt att den gått bättre senaste tanken. Jag tankade på EON i Värnamo och det är väl 50% naturgas? Och på bensin knycker den inte...

Vad tror ni? Är fördelaren på väg att ge sig = byte eller ska man chansa och köra ett tag till? 5000 är mycket pengar när man redan lagt lika mycket på byte av regulatorn, men 12000 är ännu mer...

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]