Sida 1 av 2

En fråga om Luftmassemätarens funktion ?

Postat: tis 28 dec 2010, 23:00
av kvantskum
Jag får ibland varningsmeddelandet motorsystem erfodras och felkoden ECM-135F, LMM för låg signal.
Detta när det är riktigt kallt ute. -25 och värre.

Skickar luftmassemätaren lägre voltantal till styrenheten ju kallare det är ute, eller tvärtom?
D.v.s.
Om luftmassemätaren skickar en för låg signal till styrenheten, tror då styrenheten att det är kallare/högre densitet i luften än vad det egentligen är, och skickar på mer bränsle till spridarna?

Jag tycker bilen börjat glupa lite väl mycket bränsle sedan denna varning börjat komma och gå, därav frågan.

Kom igen alla motorgurus, vad tror ni? :wink:

Re: En fråga om Luftmassemätarens funktion ?

Postat: sön 16 jan 2011, 18:02
av stagesix
http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftmassem%C3%A4tare

:)

Spraya på lite elektronik spray för att hålla borta fukt och ifall det knasar för det fryst.

/stagesix

Re: En fråga om Luftmassemätarens funktion ?

Postat: sön 16 jan 2011, 18:11
av dieselmagnus
Kall luft har högre densitet än varm luyft, dvs 1 liter kall luft väger mer än 1 liter varm luft. Därför har man laddluftkylare till turbobilar. Din luftmassemätare verkar vara sönder eller kanske kontaktproblem. Har du kollat ditt luftfilter? Har du sportluftfilter eller pappfilter?

Re: En fråga om Luftmassemätarens funktion ?

Postat: mån 17 jan 2011, 01:33
av kvantskum
Jag tror Temp/ladd-sensorn på intercoolern kan vara boven i mitt fall.
Det hörs vara mycket vanligare att den går sönder än luftmassemätaren.
Om Temp/ladd-sensorn är dålig och ger en felaktig signal kan det registreras en felkod på luftmassemätaren istället (ECM-135F, LMM för låg signal), eftersom tempsensorn inte övervakas av systemet.
Jag får hoppas det är temp-sensorn, den kostar beg bara 400:-.
Luftfilter? Original Volvo..

Re: En fråga om Luftmassemätarens funktion ?

Postat: mån 17 jan 2011, 16:10
av dieselmagnus
Sportluftfiltren har en tendens att döda lmm pga överflödig olja vid inoljning, men det kanske du redan hade pejl på?.

Re: En fråga om Luftmassemätarens funktion ?

Postat: mån 17 jan 2011, 18:35
av Sparkz
Luftmassemätaren mäter massa, inte volym. Alltså inte liter utan kg. Så variationer i densitet pga lufttryck och temp spelar ingen roll.

Re: En fråga om Luftmassemätarens funktion ?

Postat: mån 17 jan 2011, 19:43
av dieselmagnus
Sparkz skrev:Luftmassemätaren mäter massa, inte volym. Alltså inte liter utan kg. Så variationer i densitet pga lufttryck och temp spelar ingen roll.
Jo det hörs ju liksom på ordet luftmassemätare.

Re: En fråga om Luftmassemätarens funktion ?

Postat: mån 17 jan 2011, 20:40
av svda
Denna tråd gör Pettson en bra utläggning om luftmassemätarens funktion.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=44981

Re: En fråga om Luftmassemätarens funktion ?

Postat: mån 17 jan 2011, 22:04
av CarMan
I detta fall är luftmasse mätaren hel, så ha inte sönder den med att spraya nått på den!

Byt T-map sensorn istället, då det är den som är defekt.

Re: En fråga om Luftmassemätarens funktion ?

Postat: mån 17 jan 2011, 22:39
av kvantskum
CarMan skrev:I detta fall är luftmasse mätaren hel, så ha inte sönder den med att spraya nått på den!
Byt T-map sensorn istället, då det är den som är defekt.
Jag ska prova med en ny T-map sensor när tillfälle ges.
Sensorn verkar skicka ut felaktiga värden när det är kallare än ca -20, och då börjar bilen varna.
Men när det blir mildare försvinner varningen.
Min undran är:
I de temperaturer där den funkar felfritt utan varningsmeddelande, är värdena "normala" då?
Det vill säga fungerar den halvdåliga T-map sensorn som den ska då?
Eller skickar den även vid mildare temperaturer ut felaktiga värden, men inte tillräckligt felaktiga för att framkalla ett felmeddelande?
Hoppas jag kunde förklara begripligt.. ??:-/