Tompak skrev:...Man ska dock tänka på att Xc90 är en tung bil som kan släppa p.g.a. sin massa och släpper det, ja då släpper det mycket...
Jag kan inget annat än hålla med. XC90 är en stor och tung bil (den är längre och bredare och nästan 100 kilo tyngre än BMW X5) och heter man Kapten Blyfot (OBS! med det inte sagt att trådskaparen heter så) så kommer hon sparka tillbaka, hårt och skoningslöst, oavsett antalet drivande hjul och fiffiga antisladd-förkortningar.
Icke att glömma vid vintertid är även att det inte enbart är en lägre hastighet som hjälper dig vid halka. Du kan (och kommer att) åka av vägen om du inte ändrar beteende (håller större avstånd, påbörjar inbromsningen mycket tidigare osv). Än en gång: du är tung i en XC90, väger ett ton (1000 kilo!) mer än en bil i V40 klassen, men du har bara något större kontaktyta mot marken. Således kommer du högst sannolikt köra av vägen om du försöker ta en kurva i samma hastighet som en V40 (det fick jag bittert erfara när jag, mitt i snöig januari för några år sedan, bytte upp mig till min XC90).
Beträffande AWD, fyrhjulsdrift, 4x4 och allt vad det nu heter har jag märkt att begreppet inte gör sig rätt på de moderna SUV-arna då de flesta SUV-ar varken har diffspärr eller lågväxel. Man har således ingen direkt nytta av AWD-n i samma mening som man har nytta av den i ett terränggånde fordon av lite hårdare kaliber (med diffspärr och lågväxel).
Jag har också ställt frågan här i forumet huruvida man själv kan kontrollera att alla fyra hjulen faktiskt driver på och jag har fått tips på allt från att leka loss på halt underlag och låta en åskådare bedömma om alla hjulen sladdar, till att lyfta upp framvagnen och låta enbart bakhjulen driva på försiktigt (och verifiera att ekipaget rullar frammåt trots att framvagnen är i luften).
Det sistnämnda ställer jag mig väldigt skeptisk till dock, dels ur ett säkerhetsperspektiv, men jag har också för mig att bakhjulen på XC90 bara "hjälper till" vid behov, dvs om den främre drivningen inte är belastad så driver inte heller de bakre hjulen på (bättre driftkostnad?). Ingen har dock kunnat bekräfta min teori varför jag inte heller med säkerhet vågar påstå att så är fallet.