Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gillis
#468464
Har läst en massa trådar om byte av olika lampor men ingen som jag har hittat talar om hur man gör, bara att man ska göra det och det. För mig gäller det höger sidomarkeringsljus
eller positionslampa som de flesta utom Volvo kallar det.
För att komma åt måste man ta bort påfyllningstratten till spolarvätskan men sedan då? Ta bort kapslingen för elektronikboxen? Ta bort blinkerlampan? Enligt Volvos "något enkla"
beskrivning i instruktionsboken står det att man ska ta bort lamphuset. Några tuffa mekar här säger att det är lätt gjort men ingen tycks ändå veta hur för ingen beskriver hur det går till,
bara att det ska göras! Visst kan man lämna in bilen och få det fixat men vad f-n, numera finns ju inte så mycket kvar att meka med så en lampjäkel borde väl rås på till slut.
Alltså, hur byter jag lampan? Både den lätta och den svåra lösningen mottages tacksamt!
av svda
#468678
Antar att du menar de ljus som sitter hopbyggda strålkastaren. Inte lätt att byta. På min -05 var lamphållarna utformade med en ca 5 cm långt "handtag" som stack ut från själva hållaren. Troligen är tanken att man skulle kunna ta tag i detta för att lossa hållaren. Hållaren är av typ bajonett, så för att lossa så skall det räcka med att vrida + ev. trycka in hållaren. "Handtaget" är dock så veka att det inte funkar klockrent, dessutom är det lätt att ha sönder. Jag lyckades efter en del möda lossa mina med en lång tång, men inte utan att skada "handtagen". Jag smorde in packningen med silikonfett innan jag satte tillbaks hållaren. Jag hoppas därmed att det skall vara enklare nästa gång. Eländig konstruktion tyvärr möjligen skall de lossas med något specialverktyg.
av kallekulle77
#743715
Alltså. har gjort det här i dag och , det är inte att bara, handtaget om, man nu når det, går det naturligvis av. Tänkte att nu jävlar. Börja med att pilla bort täcklisten på stötfångaren. Den sitter rätt så hårt med clips. Akta lacken

När den är borttagen kommer du åt m8 skruven på stötfångarens framsida M8 med 10 skalle.
Det sitter även en liten insex i innerskärmen som jag fick ta med en polygrip. Även en liten plastputtinupp under skärmen som man, trycker in centrumpinnen och tar bort.
.Lossa två skruv över strålkastaren och clipsen som håller grillen på ovansidan. Alltså, tryck in centrumpinnen några mm och, clipsen smalnar av och man kan pilla upp dessa. Fronten ska nu vara lossad. Nu ska du om du har gjort rätt komma åt ett par torx skruv på höger sida, från förarsida räknat, och en m6 lossa dessa. Dra fram och sänk hela fronten. strålkastaren sitter alltså med fyra skruv. En under själva sidomarkeringslampan och, en fram vid grillen under strålkastaren. Och + dom två du lossade tidigare, dra fram strålkastaren och byt dina lampor. Tänk på att det mesta är i plast. Lätt som en plätt om man vet hur. Glöm alla andra doktorsavhandlingar. Det här är det enda som fungerar på en gammal Svensson.

Tänk vad lätt det är att byta en liten lampa när man vet hur.
av rmsmartinsson
#1529041
Hej, skriver mitt första inlägg här för att hjälpa andra med denna sjukt dåliga design av Volvo. Hoppas jag kan hjälpa någon eftersom man knappt kan tro att det finns en lamphållare så gömd och osynlig. Jag försökte att vrida på denna gråvita bajonett med en peang men platsen är tunn och spröd så gick självklart av. Jag bifogar bild som visar hur jag fört in en mindre fruktkniv eller liknande i det hålrum som finns innanför bajonetten. Vrid medsols så får du ur lampan. För att komma åt plockade jag bort kåpa över styrenhet, röret till spolarvätskan och blinkersen( som ska vridas moturs)
Bilagor
20230129_151935.jpg
20230129_151935.jpg (2.27 MiB) Visad 1039 gånger
20230129_152013.jpg
20230129_152013.jpg (2.89 MiB) Visad 1039 gånger
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]