Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bilnovis
#465030
Hej!

Är tämligen nybliven bilägare och ska ge mig på mitt första däckbyte. Till att börja med behöver jag köpa domkraft och hjulkors. Är det något särskilt jag ska tänka på då? Bör jag köpa dyring-domkraft från t.ex. Bilia eller funkar en för 300–400 från t.ex. Mekonomen lika bra?
Enligt bilregistret gäller följande vikt:
Skattevikt, kg: 1640
Tjänstevikt, kg: 1640
Totalvikt, kg: 2150
Jag gissar att det är totalvikten, 2150 kg som jag ska utgå från? De flesta domkrafter jag har kikat på har en angiven maxvikt på 2 ton, det är alltså för lite då?

Var ska jag placera domkraften för att kunna lyfta säkert utan att riskera skador på bilen? (V70, 06:a, med gasdrift kan nämnas om nu det sistnämnda mot min förmodan skulle spela roll)
Just nu har jag inte manualen framför mig, har dock kollat i webbmanual som väl bör vara detsamma, där visas bara lyftpunkt om man använder "originaldomkraften", någon sådan har jag inte och lika bra är väl det med tanke på vad jag har hört om kvaliteten på dem ...
Jag har läst i den här tråden, men lyckas tyvärr inte hitta Pettsons hemsida med bilder (ny på forumet också :oops: ) Ska ställa frågan även där men med tanke på att tråden är så gammal så kanske inte bilderna finns kvar? Jättetacksam om någon har möjlighet att svara med bilder.
#465187
Jag lyfter min S80 på den främre fästpunkten med en gummipuck emellan domkraft o bil. Jag lyfter bägge hjulen på samma sida.

Fälgkors har jag skrotat o använder istället en sån här: http://www.jula.se/hjulmutterdragare-124409
Du får mycket mer kraft med den.
av Bilnovis
#465330
Åh vad bra, tack för fler tips! Bra att veta att man kan lyfta båda hjulen med hjälp av främre fästpunkten, då kan jag ju tänka på att lätta på alla muttrar på ena sidan innan bilen hissas. Bra också med fälgkorsalternativ – jag är i ärlighetens namn lite klen :lol:
av Motörhead
#465359
Och om man ska vara riktigt nogrann så ska du momentdra bultarna/muttrarna. Fast även däckfirmor brukar "fuska" och tuta på med mutterdragare så de knappt går att lossa vid nästa byte.
av Rolo
#1409220
Det finns på Youtube en visning att lyfta V70 både fram och bak samtidigt. Man lyfter i framdelen i höjd med ratten på balken. Kan detta fungera tro?
av MickeM
#1409223
Lyft under subframe eller bakre fästet för subframe fram.
Bak, sitter lyftplattor framför bakhjulen.

En mutterdragare kan vara bra att lossa med.
Men inte dra åt, för då tappar man lätt känslan för hur hårt man drar.
Jag kör hederligt gammalt fälgkors än idag.
Svårslaget. Mutterknackaren kommer fram när det sitter fast ang hjulskruvar/muttrar.

Korrekt dragna hjulskruvar vid säsongsbyte ska inte sitta så hårt. Då är dom feldragna.
av SAM
#1409298
Glöm absolut inte att efterdra hjulbultarna efter några mils körning, framförallt lättmetallfälgar.
Däckbranchen säger efterdragning efter 5 mils körning men jag brukar efterdra efter 20 mil.
Sedan är en billig momentnyckel aldrig fel. Då vet du att det blir rätt.
Lycka till!
Sam

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]