Sida 1 av 2
Fordonskatte påverkan på nya bilar
Postat: ons 01 mar 2006, 14:07
av sola454
Jag har forskat lite i fordonsskatte frågan, och tänkte dela med mig...
Om ni ska köpa ny bil (årsmodell 2006), så är den miljöklass 2005.
Om skatteföslaget går igenom kommer det betyda att bilar som drar lite betalar mindre i skatt.
ex.
en v70n 2,4 kommer kosta 2070kr/år
en v70n 2,4 aut kommer kosta 2385kr/år
Detta är enkel matematik, om man vet hur många gram/co2/km bilen släpper ut.
i förslaget sägs också att dieselbilar med partikelfiler under en 3-års period ska subventioneras med totalt 6000kr
Något att ta med i kalkylen inför bilköp!?
Länk till "förslaget"
http://www.sweden.gov.se/sb/d/3485/a/45555
//Lars
Postat: ons 01 mar 2006, 14:51
av Gizz
Är inte så insatt i hur det kommer att fungerar men jag har lite tankar om det.
Det är på ett sätt en bra förändring tycker jag. Visst det blir dyrare att köra värstingbilar men det blir rättvisare och gör att bilparken kommer att föryngras snabbare. Men en sak som borde beaktas är hur mätningen av utsläpp och bränsleförbrukningen görs.
Om man kollar på tillverkarens angivna förbrukning och jämför med t.ex. konsumentverket så brukar det vara lite skillnader på siffrorna. Det beror väl på de olika körcykler som de använder. Det påverkar ju hur bränsleförbrukningen ser ut. Vilka siffror kommer man att använda? Kommer tillverkarna att fiffla med siffrorna? Mycket frågor.
Sen kan man ju köra bilen mycket snålare än vad tillverkaren/konsumentverket säger vilket jag gör. Får man bonus då? :D
Postat: ons 01 mar 2006, 15:01
av Teemu
vore det inte bättre att lägga fordonsskatten på bensinen? Då betalar ju alla som kör mycket och förorenar mer automatiskt mer än tex gamla Kalle som kör knappa 500mil om året. Bara en tanke...
Postat: ons 01 mar 2006, 15:05
av blackadder
jo, höj skatten rejält på bensinen, men höj reseavdraget med bil till och från arbetet med ännu mer!
Postat: ons 01 mar 2006, 16:53
av Perra N
Ligger det inte redan för mycket skatt i bilägandet????? Skatten på soppan är ju 400-500% i jämförelse mot vad den skulle kostat utan skatt.
Och bilskatten är ju redan hög som den är! :twisted:
Nej, fy f-n för miljöpartiets och sossarnan skatteväxling!!!!!!! :evil:
Postat: tor 02 mar 2006, 08:22
av DJ
För mig ger förslaget en skattesänkning med flera hundra kronor, vilket känns positivt.
Men jag tycker som tidigare skribenter att all skatt ska ligga på bränslet.
Det är för dyrt att äga bil och för billigt att köra bil.
Med det menar jag att hnär man väl betalt sin värdeminskning, skatt, försäkring osv. kan man lika gärna åka några extra mil för att få valuta för pengarna, det blir så lite skillnad jämfört med vad man ändå betalar.
Om de fasta kostnaderna (t.ex. skatt) skulle sjunka och drivmedelspriset skulle öka, så skulle fler tänka sig för innan man åker några extra mil.
Postat: tor 02 mar 2006, 08:56
av NCR
DJ skrev:För mig ger förslaget en skattesänkning med flera hundra kronor, vilket känns positivt.
Men jag tycker som tidigare skribenter att all skatt ska ligga på bränslet.
Det är för dyrt att äga bil och för billigt att köra bil.
Med det menar jag att hnär man väl betalt sin värdeminskning, skatt, försäkring osv. kan man lika gärna åka några extra mil för att få valuta för pengarna, det blir så lite skillnad jämfört med vad man ändå betalar.
Om de fasta kostnaderna (t.ex. skatt) skulle sjunka och drivmedelspriset skulle öka, så skulle fler tänka sig för innan man åker några extra mil.
Med det resonemanget kanske det är dags för dig att omgående flytta till Norge?
Postat: tor 02 mar 2006, 09:04
av DJ
NCR skrev:DJ skrev:För mig ger förslaget en skattesänkning med flera hundra kronor, vilket känns positivt.
Men jag tycker som tidigare skribenter att all skatt ska ligga på bränslet.
Det är för dyrt att äga bil och för billigt att köra bil.
Med det menar jag att hnär man väl betalt sin värdeminskning, skatt, försäkring osv. kan man lika gärna åka några extra mil för att få valuta för pengarna, det blir så lite skillnad jämfört med vad man ändå betalar.
Om de fasta kostnaderna (t.ex. skatt) skulle sjunka och drivmedelspriset skulle öka, så skulle fler tänka sig för innan man åker några extra mil.
Med det resonemanget kanske det är dags för dig att omgående flytta till Norge?
Varför då?
Har Norge ett system där skatten betalas efter utsläppsmängd?
Jag tycker det nuvarande svenska systemet är sjukt. Varför ska min Bi-Fuel t.ex. ha högre bilskatt än en vanlig S60? Så är det idag.
Varför ska en bil som kör knappt någonting betala lika mycket skatt som en som kör mycket?
Varför ska man betala dubbelt så mycket i skatt om man har två bilar jämfört med om man kör alla mil i en bil?
Jag vill inte betala mer i skatt totalt sett, men tycker det är bättre att skatten debiteras bränslet.
Postat: tor 02 mar 2006, 09:07
av Loner
DJ skrev:
Om de fasta kostnaderna (t.ex. skatt) skulle sjunka och drivmedelspriset skulle öka, så skulle fler tänka sig för innan man åker några extra mil.
Stor mening i att äga en bil som man inte har råd att köra... :roll:
Nä betalar hellre högre fasta skatter/avgifter och lägre drivmedelspris,
så pass dyrt bränslet är idag så kör man inga mil i onödan ändå.
/L
Postat: tor 02 mar 2006, 09:10
av Loner
DJ skrev:
Jag tycker det nuvarande svenska systemet är sjukt. Varför ska min Bi-Fuel t.ex. ha högre bilskatt än en vanlig S60? Så är det idag.
Förmodligen för att den väger mer än en vanlig?
DJ skrev:
Varför ska en bil som kör knappt någonting betala lika mycket skatt som en som kör mycket?
För att det heter bilskatt och inte milskatt
DJ skrev:
Varför ska man betala dubbelt så mycket i skatt om man har två bilar jämfört med om man kör alla mil i en bil?
Just för att det är bilskatt och inte personskatt
DJ skrev:
Jag vill inte betala mer i skatt totalt sett, men tycker det är bättre att skatten debiteras bränslet.
Och jag tycker tvärt om.
Feltolka inte mig nu, jag är ingen förespråkare för skatter och bidrag.
/L