Sida 1 av 2
Byta bilbatteri - Vad tänka på?
Postat: sön 26 feb 2006, 08:55
av EvilEd
Tjenare!
Ska byta bilbatteriet i bilen idag (pga. start problem i kyla) och jag läste
någonstans att man ska slå av tändningen och låta bilen stå några
minuter eller ha en dörr öppen några minuter innan man kopplar bort
batteriet annars kunde man få någon felkod satt som Volvo
verkstadaden måste radera.
Är det någon som vet något om det ?
Mvh
/ed
Postat: sön 26 feb 2006, 09:08
av henka35
1. Ta bort nyckeln ur tändningslåset.
2. Ta bort minuspolen först.
3. Montera det nya batteriet.
4. Vrid nyckeln till läge 2 innan du ansluter minuspolen.
Sedan ska det fungera.
/Henrik
Postat: mån 27 feb 2006, 21:32
av mickebravida
Kolla så du har koden till radion först!, kostade mig 350 spänn
Postat: mån 27 feb 2006, 21:52
av Driver64
Och vad borde hända om man missar det där med att vrida nyckeln till läge 2 innan man ansluter batteriet?
Postat: mån 27 feb 2006, 22:03
av CarMan
mickebravida skrev:Kolla så du har koden till radion först!, kostade mig 350 spänn
Har du nån radiokod till din P2 bil?
Postat: mån 27 feb 2006, 22:21
av Loner
mickebravida skrev:Kolla så du har koden till radion först!, kostade mig 350 spänn
Du hade nog inte en V70N utan en V70.. :roll:
603/803 enheterna har ingen kod.
/L
Postat: mån 27 feb 2006, 22:22
av Loner
Driver64 skrev:Och vad borde hända om man missar det där med att vrida nyckeln till läge 2 innan man ansluter batteriet?
Inget borde hände, det är en ren säkerhetsåtgärd. att bilen blir helt strömsatt samtisigt som ingen är i bilen.
/L
Postat: mån 27 feb 2006, 22:28
av eccy243
Fick lära mig på utbildningen att man gör så när man har pillat på airbagen, så att kudden (om något gick fel) inte smäller dig rakt i ansiktet när du vrider på tändningen nästa gång.
Postat: tis 28 feb 2006, 09:00
av nevyn
Vad är det för "feature" som gör att kuddarna väntar med att smälla tills man vrider på nyckeln?
Postat: tis 28 feb 2006, 13:57
av mickebravida
Om det blir fel vid monteringen av airbaigen så kan de smälla när du slår på tändningen. Styrsystemet får ingen ström när tändningen är av!. Och när du monterar ditt batterispänningen så är det bra om du har tändningen påslagen (det finns ju ingen airbag vid batteriet)