Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
Är det nån idé att ta hem en v70 d5 06-08 från tyskland rent ekonomiskt? Jag ska ner till tyskland i höst och tänkte kombinera nytta med nöje. Hur ligger priserna på dieslarna och är det nått man ska tänka på :?:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Man kan säkert göra fynd i Tyskland men man man kan även gå på riktiga minor. Bilen kan se väldigt snygg och fin ut men kan vara en långmilare, man kan ha mixtrat med vägmätaren så den inte verkar ha gått så långt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kan saknas vissa saker som dieselvärmare, sätesvärmare. Kolla att serviceboken stämmer överens med miltalen och försök att få se de tyska bilprovningspapper. Skicket säger mycket om bilens körsträöcka. Troligtvis har det då gått en del autobahnmil också.
av mangoz
Jag har en importerad D5:a -07 som från början var fifflad med mätaren. Hade vid köpet gått 14000mil, men jag kollade upp den med en polare på Volvo och det visade sig att den hade gått över 21000mil (av skicket att dömma så kunde man omöjligt veta att den hade gått 21000mil, kunde lika gärna varit 5000mil...) Så jag fick ner priset en hel del innan köpet blev av. Dock kommer jag nog att sakna dieselvärmare, då det inte finns på de flesta tysklandsimporter. Går att installera för 2000 kr i efterhand. Alla bilarna är utrustade med värmare, men har inte rätt mjukvara bara... (Enbart mjukvarugrej). Enkelt problem mao... Ring gärna Volvo och kolla upp intervallerna när den blivit servad. Jätteenkelt att kolla upp om det fifflats med mätarställningen på så vis... Har den inte servats korrekt så köp den inte...
av Lövet
Volvo har högre nypris i Tyskland än vad de har i Sverige så det ska mycket till för att det ska löna sig ekonomiskt numera (om man inte fuskar med mätaren). För märken som Audi, BMW, Mercedes kan det ändå finnas anledningar att importera eftersom utbudet är så ofantligt mycket större. Just för V70 känns importcaset väldigt svagt eftersom det finns så många i Sverige att välja på.

Ska du importera och göra det lönsamt så skulle jag titta på en välutrustad BMW 320d. I Sverige kostar de så pass mycket att de flesta är ganska svagt utrustade medans man i Tyskland kan få en riktigt välutrustad bil för samma pengar.
Användarvisningsbild
av Erico
andreas_lofgren skrev:Volvo har högre nypris i Tyskland än vad de har i Sverige så det ska mycket till för att det ska löna sig ekonomiskt numera (om man inte fuskar med mätaren). För märken som Audi, BMW, Mercedes kan det ändå finnas anledningar att importera eftersom utbudet är så ofantligt mycket större. Just för V70 känns importcaset väldigt svagt eftersom det finns så många i Sverige att välja på.

Ska du importera och göra det lönsamt så skulle jag titta på en välutrustad BMW 320d. I Sverige kostar de så pass mycket att de flesta är ganska svagt utrustade medans man i Tyskland kan få en riktigt välutrustad bil för samma pengar.
Har tittat på just Bmw 320d efter som att min svärfar har en sån men tycker att priserna inte är så mycke lägre där än här, har dock inte jämfört utrustning när jag inte fattar tyska ?:-/ . Kan tillägga att jag bara hittat mobile.de. Tar gärna emot förslag på nån bra bil-sajt.
av Lövet
Ett sätt att importera bilar som garanterat är i bra skick och har komplett historik är att gå in på Gebrauchtwagenbörse på BMW.de och leta efter Premium Selection bilar. Dessa är inte billiga men är i närmast perfekt skick.
http://www.bmw.de/de/de/usedvehicles/se ... ntent.html
av JörgenB
Inga problem att importera.
Tänk bara på att sätesvärme, webasto och framlampspolare oftas saknas. Kan man leva med det så är import inga problem.
Det är vi svenskar som är milkänsliga, inte tyskarna. Det flesta importbilar skruvas mätaren på i vårat land, inte tyskland/belgien eller vart den kommer ifrån. Värre med våra gulstripade taxibilar som har en fin metallic lack under, gått 3år prick utan att besiktigas som sen fixas till och säljs ut på marknaden med 15k mil. När dom i själva verket rullat 45-50. Här har vi i vårat milkänsliga land ett garanterat problem med beg bilar, och ett bra sätt att bli av med gammla taxi bilar. Gör som i tyskland, dom ska lackas i en färg som ingen annan kan köpa bilen i.

4år gammal borde enligt medeltysken ge ca 20k mil. Vem skruvar ner en bil från 20-12? 8k mil mot en kostnad på kanske 15k kr? Mätare ska bytas, cdi box och abs box samt programeras om, papper ska fiflas med eftersom den är besiktigad en gång mm. Sen pedalgummin, mattor säten mm. Vem gör detta jobb för kanske 20k mer i försäljning?

Autobahn mil? Är dom farliga på en 2,4L diesel? Varm bil som luffsar fram i 160Km/h. Bra kylning pga fartvinden, lagom varv och många mil i sträck.
Då är till och från jobbet i hemma svedala värre. Visst motorsvaga bilar så som punto, lupo mfl lider men inte en stor Volvo D5a.

Skulle jag importera så skulle jag importera en som är max 3år gammal då garantierna precis gått ut, dvs den borde vara servad oavsett. Då har dom inte hunnit rulla så långt 10-20k så det inte är lönsamt att skruva mätare, välj vraka hårt så gör du nog en bra affär. Som privat person att hinna köra mer än 6k mil per år så bor man i bilen. Ingen oavsett land köper en bil, skiter i att serva den fifflar med mätaren och chansar på att den ska exporteras. Där emot finns det folk som sätter i system att hitta gammal långmilad taxi, fiffla mäteren och sen sälja. Dock alltid servad. Det problemet finns inte i europa, bara i sverige.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag påstår inte att autobahnmil är farliga men ligger men i 170Km/h ligger varvräknaren ned mot 4000rpm och det är klart att det sliter mer på motorn än att ligga i 110km/h. Viktigast är att bilen är skött på vedertaget sätt.
av 740Diesel
JörgenB skrev: Värre med våra gulstripade taxibilar som har en fin metallic lack under, gått 3år prick utan att besiktigas som sen fixas till och säljs ut på marknaden med 15k mil. När dom i själva verket rullat 45-50.
Taxibilar besiktas årligen.

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]