Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patrik.maria
#428137
Hej alla volvokunniga.
Jag har en V70-02 som jag precis har bytt batteri på.
batteribytet gick som smort, men direkt efter bytet så märkte jag att vissa saker/funktioner i bilen INTE fungerade.
Det som nu är helt dött är bla.
1.fläkten
2.AC
3.stolsvärmen till båda stolarna .
4. " värmeslingorna " i bakrutan
5. + tre knappar som sitter längst ned i mitten dvs framför växelspaken.
Det lustiga är att alla dessa knappar/reglage sitter i samma sektion på instrumentpanelen, m a o hela den panelen är död !!
Har kollat säkringarna och de verkar hela.
Sambon var inne en snabbis på volvo och de kopplade upp bilen mot deras dator, men de sa att de inte fick någon kontakt med våran bil.
I övrigt så funkar bilen klockrent.

Någon som vet vad detta kan vara för fel ??
Känns inte bra i sommarvärmen med trasig AC ;)

mvh //Patrik
av Mich
#428141
Känns igen...

CCM - Climate Control Module, heter lådan med alla reglagen. Kolla in min tråd:
Fel på CCM? Styrenhet klimatanläggning. Fixat

Jag antar att inget lyser i panelen.

Första test (mer finns att läsa i min tråd):
- Sätt dig i bilen, luta fram huvudet mot panelen med reglagen. Lyssna om det hörs en liten fläkt (det är hål i panel på ett ställe, en bit in sitter en liten fläkt).
- Sätt i nyckeln och vrid till läge 1.
- Hörs det något nu?
av Mich
#428196
Nu är ju allt relativt, men mycket svagt skulle jag inte kalla ljudet. Det hörs när man sitter normalt på förarplatsen (i min bil). Men detta varierar säkert från bil till bil. Beror också på hur ren fläkten är. Man kanske kan känna luft drag, men det är nog svårt då den suger in luft. Den snurrar en stund efter man stängt av bilen, vet ej hur länge.

F10 säkringen sitter under ratten, har du kollat den?

Har du en multimeter och kan mäta spänning?

Vet du hur man lossar CCM+Stereo?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#428226
Gör ett enkelt test, ibland funkar det. Ta av minuspolen och avvakta 30-40 sekunder. Sätt sedan tillbaka minuspolen igen, kom ihåg att stänga av din bilradio/stereo innan du tar bort minuspolen.

Mvh GK
av Fred
#428262
Ett enkelt sätt att kolla om fläkten går är att ta en liten papperslapp och sätta för gallret, om den sitter kvar när man släpper så suger fläkten luft. Min fläkt håller kvar en parkeringsbiljett!
av patrik.maria
#428318
gnestakalle skrev:Gör ett enkelt test, ibland funkar det. Ta av minuspolen och avvakta 30-40 sekunder. Sätt sedan tillbaka minuspolen igen, kom ihåg att stänga av din bilradio/stereo innan du tar bort minuspolen.

Mvh GK
Okej, tack för tippset, skall genast testa detta.

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]