Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimme100
#434320
Fick endast mjukvaran fixad som jag förstår det. På fakturan fanns dock tre poster:
- felkoder avläsa/nollställa/känd felkod, 275 kr
- nerladdning mjukvara styrenhet, 206,25 kr
- ccm omladdning, 420 kr
av Mich
#434545
Kimme100: Fanns det någon felkod? Gick det att prata med CCMen innan omladdning?

Det verkar finnas åtminstånde två olika fel som ger 'död' CCM. Det vore bra om vi kunde lära oss att enkelt se skillnad på de.
av Wescey
#1278886
Hej,

Jag har samma problem här. Lämnade in Volvon (S80 -01) häromdagen till verkstan för batteribyte. Rätt som det var har min ECC även dött.

DVS
1.fläkten
2.AC
3.stolsvärmen till båda stolarna.
4. " värmeslingorna " i bakrutan
5. + tre knappar som sitter längst ned i mitten dvs framför växelspaken.

Hela ECC panelen är död... Nu säger verkstan att de inte hittade några felkoder. Inga säkringar har heller gått...

Till min fråga, är det endast Volvo-auktoriserade verkstad som kan starta om mjukvaran?

Har läst en hel del på forument att det är detta som har löst deras problem... Nu ska verkstan se om det kommer ström till ECC.
av Wescey
#1278893
Nu fick jag återkoppling från verkstan. De sa att de inte fanns några felkoder alls och att det är värmereglaget som har stendött. Nu är jag ingen mekaniker men låter det rimligt tro?
De har alltså, efter batteribytet som de gjorde, lett till att värmereglaget (AC Panelen) dött. Vem ska stå för kostnaden? ÄR det något verkstan bör stå för?

Prisförslag enligt dem, 1000 KR för en ny (begagnad) + byte 300 KR.
#1278894
Wescey skrev:Hej,

Jag har samma problem här. Lämnade in Volvon (S80 -01) häromdagen till verkstan för batteribyte. Rätt som det var har min ECC även dött.

DVS
1.fläkten
2.AC
3.stolsvärmen till båda stolarna.
4. " värmeslingorna " i bakrutan
5. + tre knappar som sitter längst ned i mitten dvs framför växelspaken.

Hela ECC panelen är död... Nu säger verkstan att de inte hittade några felkoder. Inga säkringar har heller gått...

Till min fråga, är det endast Volvo-auktoriserade verkstad som kan starta om mjukvaran?

Har läst en hel del på forument att det är detta som har löst deras problem... Nu ska verkstan se om det kommer ström till ECC.
Kanske skall kolla reläer med?
Användarvisningsbild
av johnnype
#1278962
Om jag får flika in här angående CCM panelen och att den går sönder.

Den innehåller en EEPROM-krets vars datablad säger bland annat
Kod: Markera allt
- Minimum 1,000,000 write/erase cycles guaranteed
- 20-year data retention at 125°C

Så din 2001a är idag ca 18år gammal eller mer. Kanske var det helt enkelt så att panelen skulle gått sönder oavsett vem som kopplade ur strömmen? Näst på tur står ju troligen CEM som innehåller motsvarande krets men med mer utrymme.
av halvgute57
#1278981
I början av min volvokarriär på Bilia gick en CCM sönder p.g.a att jag INTE hade tändnyckeln i läge två när jag kopplade in batteriet..
Är jag ute o cyklar???
av MickeM
#1278990
halvgute57 skrev: tis 06 nov 2018, 08:06 I början av min volvokarriär på Bilia gick en CCM sönder p.g.a att jag INTE hade tändnyckeln i läge två när jag kopplade in batteriet..
Är jag ute o cyklar???

Man SKA ha tändningen i läge2 när det återansluts.
Jag har dock trott att det var för att man ska vara på behörigt avstånd från airbags just då. Men jag har endast hört om EN airbag som löst ut när den inte skulle, och det var 90tal.

Men det kanske finns fler anledningar till läge 2 på nyckeln....
Användarvisningsbild
av SRT
#1278991
Har bytt batteri på några V70 och S80 men aldrig med tändningsläge 2 i vid batteribyte och allt har gått bra ändå.Kan inte heller se att det står något sådant i dessa bilars verkstadshandbok.

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]