Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj...
Har en XC90 2,5 T -04 7-sits.
Jag hade den nyligen inne på verkstad , volvo, för att byta skivor och backar runt om + ett bakhjulslager.
Efter att jag kom hem så stod bilen i ca 1 timme sen när jag skulle iväg igen så började en varningslampa lysa och en text om att ABS/Antispin var urkopplat och behövde service. Jag kontaktade den service kille vi hade haft på Volvo, men han sa att det inte kunde bero på det han hade gjort. Jag skulle prata med kundservice sa han. Det gjorde jag och dom styrde omgående upp så vi fick en tid 3 dagar senare. När vi väl kom dit så var det helt plötsligt andra tongångar, det kunde återigen inte vara ett fel som dom hade orsakat utan vi skulle vara tvugna att boka en ny tid och det tidigaste dom hade var mitt i semester.....

Nu vill jag gärna veta om jag skall stå på mig om detta , har dom rätt i att felet ej kan ha samband med det dom har gjort ??

Om det kan ha det vad kan i såfall ha hänt ?? Nån givare eller...???

Mycket tacksam för snar hjälp.

MVH
Peter
Sitter en ABS-givare som känner av rotationen på hjullagret och den ska man lossa enligt instruktionerna jag sett så jag hävdar nog att verkstaden är väldigt inblandad i ditt fel. Det kan ju iofs vara så att en givare gått sönder men det är snabbt kollat av verkstaden vilken givare som ger felet. Är det då givaren på samma sida som lagerbytet så har jag svårt att se hur de ska kunna hävda att de inte är inblandade.
Senast redigerad av 1 J.F.S, redigerad totalt 0 gånger.
Har dom läste av felkoder på bromssystemet?
Om dom har läst av felkoder, fråga tekniker på Bilia vilka felkoder har han läst!
Om de är fel på ABS givare eller något annat, de kan hända att någon av ABS givare är skadad, (kanske är skadad vid monteringen av navet), de är viktigt vilken felkod dom har fått!
Nää, dom ville ju inte ens ta emot bilen nu förrän i mitten av juli....jättekul , nu törs man ju inte åka med bilen alls och vi som hade tänkt oss till Italien i sommar.
Ni tycker alltså att jag ska gå in och drämma näven i bordet och be dom omgående göra en avläsning med datorn ??
när felet är hittat kan man avgöra vem/vad som orsakat felet (det brukar inte vara några problem att få det åtgärdat gratis om nån av mistag haft sönder något)
Råkade ut för samma fel på en Ford efter service (inkl. byte av bromsskivor). Jag åkte naturligtvis tillbaka med bilen och mekanikern sade att ibland lossnar givarkabeln när man "hänger ner" oket vid byte av bromsskivan. Vid kontroll visade det sig dock att en "tand" på sensorringen till ABS-bromsarna var av och att det av en tillfällighet hade hänt precis samtidigt som jag körde ut bilen från verkstadens parkering (hävdade dom).
De vägrade erkänna att dom orsakat felet så jag fick betala alltihop själv. :cry:
Jag är inte säkert att Bilia erkänner att dom har gjort felet,
men, samtidigt om dom vet att själva har gjort fel ( ofta dom vet vad dom har gjort), dom är bereda att reparera bilen gratis,
Men att du ska vänta att få annan tid att reparera bilen de är väldigt konstigt, de är svaret nej
Bilia påstår att mekaniker inte har gjort fel
jag kanske ska vara tydlig och säga att det inte var Bilia som reparerade utan Rejmes vilket volvohandlaren här heter.
Jag ska åka dit själv denna gång i morgon bitti, sist var det frugan som åkte dit och hon har ju svårt att argumentera, känns ju bara konstigt att dom säger att vi ska komma dit först och sedan ändrar sig när vi väl är där, det minsta dom kunde ha gjort var väl att köra en diagnos tycker man.
Att bråka och gorma kommer inte att ge något. Var lugn och saklig och be om hjälp. Beskriv att ni ska på resa med bilen och fråga om de åtminstone kan göra en avläsning av koder.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]