Sida 1 av 2

Neutralkontrollen?

Postat: tor 26 jan 2006, 21:44
av EvilEd
Tjenare,

Har sökt lite men har inte hittat något bra svar så jag skapar ännu en tråd
om automatlåda ;)

Bilen som är en V70N 2,4T geartronic 03'a rycker i växeln
tex. när jag släpper gasen, bromsar in innan ett farthinder, glider över
och trampar på gasen igen (lätt och försiktigt)
Händer ung. samma sak när jag kör i köer, släpper jag gasen, bromsar
ner lite och trampar på gasen igen så rycker det till.
Inte så komfortabelt, valde ju automat för att slippa ryck :wink:

Annars växlar bilen hyfsat bra vid "vanlig" körning

Läste nåt om "neutralkontrollen" man kunde ta bort, kan det vara det?
Läste också att "neutralkontrollen" är borttagen på 03'or och nyare,
stämmer det?

Några tips?

mvh
ed
:)

Postat: tor 26 jan 2006, 22:04
av Frigge
Neutralkontrollen frigör vxl-lådan när du står vid tex ett rödljus med foten på bromsen. När du sen släpper bromsen kan det kännas ett litet ryck när växeln går i igen. Problemet du har kanske kan avhjälpas med en uppgradering.

/Fredrik

Postat: tor 26 jan 2006, 22:09
av EvilEd
ok.

Tänkte just skriva att jag inte har problem när jag står still och ska iväg,
då dra den iväg fint utan ryck och att det jag beskrev endast händer
vid lägre hastigheter (vet ej exakt, kanske 20-30 Km/h)

/ed

Postat: tor 26 jan 2006, 22:15
av Frigge
På din bil tror jag en uppgradering av TCM skulle lösa problemn du upplever.


/Fredrik

Postat: fre 27 jan 2006, 07:57
av scholder
Hej.
Jag hade ett liknande problem på min S 80
Då lämnade jag bilen till verkstaden där de drog åt drivknutarna.
Nu är problemet helt borta.

Postat: fre 27 jan 2006, 09:01
av EvilEd
Ok, så drivknutarna kan också vara problemet?

Dum fråga kanske, men vad gör man när man drar åt drivknutarna?
(vad är det man drar åt?)

Ska åka förbi verkstaden idag, får se vad dom säger.

tack för alla svaren

/ed

Postat: fre 27 jan 2006, 23:14
av CarMan
börja med att byta B4 locket. (om det nu är uppväxlingen mellan 2 till 3 an vi pratar om?

olje byte/spolning är aldrig fel heller, men du kan ha otur o ha en kärvande styurtrycksventil = byte hela ventilpaketet DYRT!

Postat: lör 28 jan 2006, 01:10
av EvilEd
Hej,

Vet inte om det är uppväxlingen mellan 2'an till 3'an men jag tror inte det
det händer som sagt i låg hastighet.
Kollade idag, rycket kommer i lägre hastighet än jag skrev tidigare,
runt 5-10 Km/h, typ "kö-hastighet" eller när man bromsar ner inför
ett farthinder/vägbula.

/ed

Postat: lör 28 jan 2006, 01:26
av Mikael G
Du fråga kanske men har du kollat så att bussningen till övre motorfästet är helt?

Postat: lör 28 jan 2006, 02:01
av Sid
Vanligt hos automatarna tyvärr, hade liknand "problem" med min g:a V70N.
Uppdaterade mjukvaror och provade alla möjliga grejjer, ingenting funkade.
Är massor med folk som har liknande symptom på sina bilar, och ingen har lyckats lösa det.