Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mollan
#417765
Hej !
jag har nyligen köpt denna bilen som nu precis passerat 20000 mil och funderar nu på att vara lite proaktiv och byta olja i automatlådan. Jag var på en lokal verkstad och bad om ett kostnadsförslag på material och arbete och det skulle landa på ca 3500 riksdaler.
Dom sa att man skruvar loss typ botten på växellådan och tömmer ut oljan och byter ett oljefilter som finns därinne, jag tycker det låter lite skumt då jag inte kan läsa mig till detta tillvägagångsett någonstans här i forumet.

Jag har inte hittat nåt i forumet om att det skall bytas nåt filter så min fråga är således, skall man gå tillväga som dom säger och finns det nåt filter som måste bytas ?

Det står heller inget om nåt filter eller demontering av tråg i Haynes "gör det själv handbok" heller.

Det är en Geartronic låda i bilen
Användarvisningsbild
av CarMan
#417840
åk absolut inte till den verkstan !
av bonzo2
#418056
Jag bytte oljan i Geartronic låda på Bilia i Göteborg, dessutom en uppdatering av programvaran. Det kostade 3500. Då spolade dom lådan med fjorton liter olja, fungerar utmärkt efter det. Dom plockade även bort neutralkontrollen på lådan också. Bilen ( V70 -00 ) hade rullat precis 20000 mil då. Kolla med en Volvo verkstad i din närhet.
av Andis
#418232
Har en XC70 04 med gertronic automat.

Vill du göra det enkelt och billigt. ?

Jag har byt olja i min och det vart en stor skillnad på hur lådan fungerar, till det bättre.

Troligen kommer oljan vara mer eller mindre svart i din, det var den i min och min polares XC90, ta ett papper och stryck det som är på stickan på ett vit hushålspapper, då ska den vara klar röd i färgen, troligen blir den ljus brun på din om oljan inte är byt på länge.

Tyvär är det ju inte så enkelt at komma åt retur slangen på lådan, så jag gjorde så att jag hoppa över hella den där proceduren med att spola lådan och gjorde som jag brukar göra byter flera gånger efter varan med tät följd till oljan blir klar röd.
Tänkte måste ju vara mycket bättre än att inte göra något för att det blir så krånglit att man tappar lusten för att göra bytet.

okej till bytet av oljan.

Filtret måste du öppna hela lådan för att byta på dessa 5 stegs automater, så det gör man inte.

Använd endast helt rätt olja, enklast blir volvo 4 liter kostar 513 kr, du kommer att behöva troligen 3 x 4 liter. med andra ord ca 1539 kr kommer bytet kosta om du gör det själv.

1. ta av kåpan under motorn, då ser du växellådan och en stor plug i nederkan på den.
2. Öppna pluggen låt oljan rinna ut, kommer ca 3-3,5 liter olja då.
3. Sätt tillbaka pluggen, och kåpan.
4. Fyll på olja, lättast är det med en flaska som du har en slang till och stoppar ner den i påfylningshållet efter 3 liter kan du starta lägga i drive och bak en gång och se vart nivån hamnat, väldigt små marginaler mellan min och max så fyll bara någon deceliter åt gången. samt tänk på att nivån varierar beronde på varm eller kall, fyll till övre kall markering innan körning.
5. Klart men du kommer att behöva göra så här några gånger efter varan innan oljan blir klar röd, på min vart den väldigt fin efter 3 byten, och lådan växlar som en dröm igen mycket snababre och med mindre slir, tror inte lådan hade måt bra av att gå med den gamla oljan mycket längre. byte på min med ca 100 mil mellan bytena. brukar ta några mil innan den nya oljan blandads ordentilgt med den gamla.

Hoppas det här var ett svar som du eftersökte.
Kan även nämna att jag inte har nollat i datorn att oljan är byt i min växellåda. Ser inte det som något som man måste göra, det väsrsta som kan hända är u att det tänds i displaen att man ska byta olja, eller om den ger en fel code i dessa bilar troligen fel code.

Kan avlsutningsviss även nämna att min polares XC90 upplever han också som att den växlar mycket bättre efter bytena av olja.

Lycka till med bytena, berätta gärna hur det gick.
Mvh
Andis

PS på taxi bilarna rekomenderar dom byte var 7500 mil ska man nog hålla sig till om man vill ha den fungerande bra. På bilar jag har haft tidigare har jag gjort så att jag byt mellan 3000-6000 mil och då bara bytt dom literna som kommer ur vid öppning av pluggen, dom bilarna har aldrig oljan haft annan färg en klarröd olja även på den ena som gått 34000 mil.
av mollan
#418470
Hej !

Tack så jättemycket för tipset,jag skall nog göra som du det verkar enklast och då blir det som sagt gjort.

Jag skall bara lösa mina bromsproblem ( ytterligare en tråd ) först så det går att köra bilen.

Jag återkommer med resultatet

//Mollan
Användarvisningsbild
av Alucinor
#430749
Andis skrev:Har en XC70 04 med gertronic automat.

Vill du göra det enkelt och billigt. ?

Jag har byt olja i min och det vart en stor skillnad på hur lådan fungerar, till det bättre.

Troligen kommer oljan vara mer eller mindre svart i din, det var den i min och min polares XC90, ta ett papper och stryck det som är på stickan på ett vit hushålspapper, då ska den vara klar röd i färgen, troligen blir den ljus brun på din om oljan inte är byt på länge.
Även jag har en XC70. Jag har upptäckt att lådan vid två tillfällen inom den senaste veckan har dummat sig... vet inte vad lådan gjort (slirat?), men motorn gick upp i varv innan en växel kom i. Har kollat oljan som inte såg bra ut. Ljusbrun. Läst några trådar här på forumet att om växellådsoljan är brun och lådan slirar, så är lådan mer eller mindre "körd". Men då finns det alltså ändå hopp om att den kan komma att bli bra efter oljebyte? Oljebyte är f.ö inbokat hos Volvo om några dagar...
Användarvisningsbild
av hakank
#431206
Alucinor skrev:
Andis skrev:Har en XC70 04 med gertronic automat.

Vill du göra det enkelt och billigt. ?

Jag har byt olja i min och det vart en stor skillnad på hur lådan fungerar, till det bättre.

Troligen kommer oljan vara mer eller mindre svart i din, det var den i min och min polares XC90, ta ett papper och stryck det som är på stickan på ett vit hushålspapper, då ska den vara klar röd i färgen, troligen blir den ljus brun på din om oljan inte är byt på länge.
Även jag har en XC70. Jag har upptäckt att lådan vid två tillfällen inom den senaste veckan har dummat sig... vet inte vad lådan gjort (slirat?), men motorn gick upp i varv innan en växel kom i. Har kollat oljan som inte såg bra ut. Ljusbrun. Läst några trådar här på forumet att om växellådsoljan är brun och lådan slirar, så är lådan mer eller mindre "körd". Men då finns det alltså ändå hopp om att den kan komma att bli bra efter oljebyte? Oljebyte är f.ö inbokat hos Volvo om några dagar...
Finns en hel del om just det problemet du beskriver, lådan "missar att växla". Har haft samma problem som du. Bytte förutom olja B4 locket och uppgradering av programvaran. Det sistnämda torde väl inte "laga" nått då det inte var ett permanent fel innan. Finns mer att läsa här, dessutom en länk till ett US forum om just B4 locket: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&p=427192

/Håkan
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]