Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
#431838
Alucinor skrev:
Andis skrev:Har en XC70 04 med gertronic automat.

Vill du göra det enkelt och billigt. ?

Jag har byt olja i min och det vart en stor skillnad på hur lådan fungerar, till det bättre.

Troligen kommer oljan vara mer eller mindre svart i din, det var den i min och min polares XC90, ta ett papper och stryck det som är på stickan på ett vit hushålspapper, då ska den vara klar röd i färgen, troligen blir den ljus brun på din om oljan inte är byt på länge.
Även jag har en XC70. Jag har upptäckt att lådan vid två tillfällen inom den senaste veckan har dummat sig... vet inte vad lådan gjort (slirat?), men motorn gick upp i varv innan en växel kom i. Har kollat oljan som inte såg bra ut. Ljusbrun. Läst några trådar här på forumet att om växellådsoljan är brun och lådan slirar, så är lådan mer eller mindre "körd". Men då finns det alltså ändå hopp om att den kan komma att bli bra efter oljebyte? Oljebyte är f.ö inbokat hos Volvo om några dagar...
Precis som min gjorde mellan varva mellan växlarna helt borta nu i ca 700 mil, gjorde 3 oljebytten på min men mellanväxlingarna försvann efter oljebytte nr 2. Men jag spolla inte min utan bytte bara det som rann ut. Därav flera oljebyttten efter varann.

Troligen kommer dom att spola din låda på volvo.
Skriv hur din vart efter oljebyttet.

Mvh
Andis
Användarvisningsbild
av Alucinor
#431900
Andis skrev:
Alucinor skrev:
Andis skrev:Har en XC70 04 med gertronic automat.

Vill du göra det enkelt och billigt. ?

Jag har byt olja i min och det vart en stor skillnad på hur lådan fungerar, till det bättre.

Troligen kommer oljan vara mer eller mindre svart i din, det var den i min och min polares XC90, ta ett papper och stryck det som är på stickan på ett vit hushålspapper, då ska den vara klar röd i färgen, troligen blir den ljus brun på din om oljan inte är byt på länge.
Även jag har en XC70. Jag har upptäckt att lådan vid två tillfällen inom den senaste veckan har dummat sig... vet inte vad lådan gjort (slirat?), men motorn gick upp i varv innan en växel kom i. Har kollat oljan som inte såg bra ut. Ljusbrun. Läst några trådar här på forumet att om växellådsoljan är brun och lådan slirar, så är lådan mer eller mindre "körd". Men då finns det alltså ändå hopp om att den kan komma att bli bra efter oljebyte? Oljebyte är f.ö inbokat hos Volvo om några dagar...
Precis som min gjorde mellan varva mellan växlarna helt borta nu i ca 700 mil, gjorde 3 oljebytten på min men mellanväxlingarna försvann efter oljebytte nr 2. Men jag spolla inte min utan bytte bara det som rann ut. Därav flera oljebyttten efter varann.

Troligen kommer dom att spola din låda på volvo.
Skriv hur din vart efter oljebyttet.

Mvh
Andis
Jodå, den spolades (10liter gick åt). Samt ny mjukvara. Har inte hunnit köra så mycket än, men jag återkommer med resultat när jag har kört några mil med nya oljan! :D
av JörgenB
#433007
Jag tänkte byta mil automatlåde olja nu.
Enligt mej så är det enklast att byta dessa ca3L i tre omgångar eller 4 tills oljan är röd och fin, precis som den ska vara.

Vad är skillnaden mot spolning? Förutom att spolning går fort och ger inga mil på mätaren. Oljan blir ju ren och fin och inga partiklar bör ju finnas kvar. Eller har jag missat något?
Jag ärgen ju min första automatbil.
av Andis
#433126
JörgenB skrev:Jag tänkte byta mil automatlåde olja nu.
Enligt mej så är det enklast att byta dessa ca3L i tre omgångar eller 4 tills oljan är röd och fin, precis som den ska vara.

Vad är skillnaden mot spolning? Förutom att spolning går fort och ger inga mil på mätaren. Oljan blir ju ren och fin och inga partiklar bör ju finnas kvar. Eller har jag missat något?
Jag ärgen ju min första automatbil.
Enligt mig går det precis lika bra att göra så, som du själv skriver betydligt enklare än att spola lådan, i alla fall på min är det väldigt svårt att komma åt anslutningen på lådan som måste lossas vid en spolning.

Spolning är att man låter automaten suga i sig nya oljan genom att man låter ny olja sugas in via oljekylar rören och så samlar man upp den gamla oljan via returen tills man ser att bara ny olja kommer utt ur slangen. Blir mer praktiskt för en verkstad då du slipper komma med bilen 3-4 gånger för ojle byte till verkstan.
Man gör så för att när man tömer en automat via pluggen rinner inte oljan som är i convertern ut, men med flera byten efter varan så blir det ju att den gamla oljan som ör kvar späss ut med den nya och oljan blir renasre och renare, samt att du får i ämnet som gör att koplingslamelerna får rätt grepp mot varan, varierar beroende på tilverkarens rekomendation, men typ F har mer sånt friktionsmedel i sig eller kraftigare än Dextron 3 har till exempel. Därav så viktigt att ha exakt den oljan som rekomenderas till automaten vid byte av olja.

Men byter man ofta olja i lådan typ 3000-5000 mils mellan rum brukar man nöja sig med att bara byta det som kommer ut. Så föreskrevs det för i flertalet service manualer till Automtbilar. Då man hela tiden höll oljan på en ren nivå, med dessa tätta byten.

Läs gärna mer på den här sidan om automater.

http://www.stmab.se/svenska/rad-tips/

Mvh
Andis
av Karls
#1271390
Bytte automatoljan i min v70 -99 genom att tappa ur så mycket det gick (ca 3.2l) och sedan fylla på samma mängd. Körde ca 15 mil, sedan gjorde jag om proceduren 5 ggr. Då var oljan klarröd och fin som den ska vara. Vid första urtappningen såg oljan ut som flytande kopparpasta... efter detta gick lådan kanonfint!👍😎 bilen hade rullat 44000mil när jag gjorde bytet, tippar på att oljan aldrig blivit bytt!(?)...
#1543500
Andis skrev:
1. ta av kåpan under motorn, då ser du växellådan och en stor plug i nederkan på den.
2. Öppna pluggen låt oljan rinna ut, kommer ca 3-3,5 liter olja då.
3. Sätt tillbaka pluggen, och kåpan.
4. Fyll på olja, lättast är det med en flaska som du har en slang till och stoppar ner den i påfylningshållet efter 3 liter kan du starta lägga i drive och bak en gång och se vart nivån hamnat, väldigt små marginaler mellan min och max så fyll bara någon deceliter åt gången. samt tänk på att nivån varierar beronde på varm eller kall, fyll till övre kall markering innan körning.
5. Klart men du kommer att behöva göra så här några gånger efter varan innan oljan blir klar röd, på min vart den väldigt fin efter 3 byten, och lådan växlar som en dröm igen mycket snababre och med mindre slir, tror inte lådan hade måt bra av att gå med den gamla oljan mycket längre. byte på min med ca 100 mil mellan bytena. brukar ta några mil innan den nya oljan blandads ordentilgt med den gamla.

Hoppas det här var ett svar som du eftersökte.
Kan även nämna att jag inte har nollat i datorn att oljan är byt i min växellåda. Ser inte det som något som man måste göra, det väsrsta som kan hända är u att det tänds i displaen att man ska byta olja, eller om den ger en fel code i dessa bilar troligen fel code.

Kan avlsutningsviss även nämna att min polares XC90 upplever han också som att den växlar mycket bättre efter bytena av olja.

Lycka till med bytena, berätta gärna hur det gick.
Mvh
Andis

PS på taxi bilarna rekomenderar dom byte var 7500 mil ska man nog hålla sig till om man vill ha den fungerande bra. På bilar jag har haft tidigare har jag gjort så att jag byt mellan 3000-6000 mil och då bara bytt dom literna som kommer ur vid öppning av pluggen, dom bilarna har aldrig oljan haft annan färg en klarröd olja även på den ena som gått 34000 mil.
Hej!

Lite dum fråga men...
"1. ta av kåpan under motorn, då ser du växellådan och en stor plug i nederkan på den.
2. Öppna pluggen låt oljan rinna ut, kommer ca 3-3,5 liter olja då.
3. Sätt tillbaka pluggen, och kåpan.
4. Fyll på olja, lättast är det med en flaska som du har en slang till och stoppar ner den i påfylningshållet efter 3 liter kan du starta lägga i drive och bak en gång och se vart nivån hamnat, väldigt små marginaler mellan min och max så fyll bara någon deceliter åt gången. samt tänk på att nivån varierar beronde på varm eller kall, fyll till övre kall markering innan körning.
5. Klart men du kommer att behöva göra så här några gånger efter varan innan oljan blir klar röd, på min vart den väldigt fin efter 3 byten, och lådan växlar som en dröm igen mycket snababre och med mindre slir, tror inte lådan hade måt bra av att gå med den gamla oljan mycket längre. byte på min med ca 100 mil mellan bytena. brukar ta några mil innan den nya oljan blandads ordentilgt med den gamla."

Måste man köra en sväng efter varje byte?
Eller räcker det bara att:
1. Starta bilen
2. Lägga i Drive och back en gång.
3. Stänga av
4. Tappa ur
5. Fylla på nytt?

Alltså man återupprepar exakt samma procedur, direkt efter varandra, tills oljan blir röd?

Tänkte du skrev nåt om 100mil? :-)
av Andis
#1543507
Iznogoud skrev:
Andis skrev:
1. ta av kåpan under motorn, då ser du växellådan och en stor plug i nederkan på den.
2. Öppna pluggen låt oljan rinna ut, kommer ca 3-3,5 liter olja då.
3. Sätt tillbaka pluggen, och kåpan.
4. Fyll på olja, lättast är det med en flaska som du har en slang till och stoppar ner den i påfylningshållet efter 3 liter kan du starta lägga i drive och bak en gång och se vart nivån hamnat, väldigt små marginaler mellan min och max så fyll bara någon deceliter åt gången. samt tänk på att nivån varierar beronde på varm eller kall, fyll till övre kall markering innan körning.
5. Klart men du kommer att behöva göra så här några gånger efter varan innan oljan blir klar röd, på min vart den väldigt fin efter 3 byten, och lådan växlar som en dröm igen mycket snababre och med mindre slir, tror inte lådan hade måt bra av att gå med den gamla oljan mycket längre. byte på min med ca 100 mil mellan bytena. brukar ta några mil innan den nya oljan blandads ordentilgt med den gamla.

Hoppas det här var ett svar som du eftersökte.
Kan även nämna att jag inte har nollat i datorn att oljan är byt i min växellåda. Ser inte det som något som man måste göra, det väsrsta som kan hända är u att det tänds i displaen att man ska byta olja, eller om den ger en fel code i dessa bilar troligen fel code.

Kan avlsutningsviss även nämna att min polares XC90 upplever han också som att den växlar mycket bättre efter bytena av olja.

Lycka till med bytena, berätta gärna hur det gick.
Mvh
Andis

PS på taxi bilarna rekomenderar dom byte var 7500 mil ska man nog hålla sig till om man vill ha den fungerande bra. På bilar jag har haft tidigare har jag gjort så att jag byt mellan 3000-6000 mil och då bara bytt dom literna som kommer ur vid öppning av pluggen, dom bilarna har aldrig oljan haft annan färg en klarröd olja även på den ena som gått 34000 mil.
Hej!

Lite dum fråga men...
"1. ta av kåpan under motorn, då ser du växellådan och en stor plug i nederkan på den.
2. Öppna pluggen låt oljan rinna ut, kommer ca 3-3,5 liter olja då.
3. Sätt tillbaka pluggen, och kåpan.
4. Fyll på olja, lättast är det med en flaska som du har en slang till och stoppar ner den i påfylningshållet efter 3 liter kan du starta lägga i drive och bak en gång och se vart nivån hamnat, väldigt små marginaler mellan min och max så fyll bara någon deceliter åt gången. samt tänk på att nivån varierar beronde på varm eller kall, fyll till övre kall markering innan körning.
5. Klart men du kommer att behöva göra så här några gånger efter varan innan oljan blir klar röd, på min vart den väldigt fin efter 3 byten, och lådan växlar som en dröm igen mycket snababre och med mindre slir, tror inte lådan hade måt bra av att gå med den gamla oljan mycket längre. byte på min med ca 100 mil mellan bytena. brukar ta några mil innan den nya oljan blandads ordentilgt med den gamla."

Måste man köra en sväng efter varje byte?
Eller räcker det bara att:
1. Starta bilen
2. Lägga i Drive och back en gång.
3. Stänga av
4. Tappa ur
5. Fylla på nytt?

Alltså man återupprepar exakt samma procedur, direkt efter varandra, tills oljan blir röd?

Tänkte du skrev nåt om 100mil? :-)
Kul att du väcker liv i denna gammla tråd.

Har byt på många sen jag sjrev denna 2010.

Bäst är ju spola systemet. Har man inte möjlighet eller kunskap att göra det. Var detta med att byta massor av gånger efter varann en snik variant.

Även har det visat sig på riktigt nya Volvo har jag inte lyckats klura ut hur jag ska lyckas spola lådan. Då dom nyaste har platoljekylare monterad direkt på växellådan.

Men hederliga N serien 1999 till 2007 är mycket enkla spola. Då gör du hela spolningen på en gång.

Tror om du söker på mina inlägg har vi avgandlat hur man spolar. Finns säkert video på youtube med.

Återkom hur det går för dig Bild

Med vänlig hälsning,
Andis

Som rubriken lyder! Skulle ha igång pä[…]

Det är inte ett kass hjullager?

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]