Sida 1 av 1

Knarriga svängar

Postat: tis 24 jan 2006, 07:42
av mrharakiri
Min V70 från 2001 har börjat knarra/durra då jag svänger. Det märks främst i lägre hastighet och vid lite större rattutslag tex. inne i stan då man svänger runt ett gathörn. Nån som har tips på vad det kan vara?

Postat: tis 24 jan 2006, 12:29
av Jaco
Kolla nivån på servoolja till att börja med, hade liknande symtom på min vilket avhjälptes med lite olja.

Postat: tis 24 jan 2006, 13:59
av mrharakiri
Jaco skrev:Kolla nivån på servoolja till att börja med, hade liknande symtom på min vilket avhjälptes med lite olja.
Ok, om det nu är oljan...ska man då fundera på vart den tagit vägen eller är det normalt att man får fylla på den då och då?

Postat: tis 24 jan 2006, 16:14
av Jaco
Har pratat med min Volvoverkstad om detta och enligt dem så är de snålt påfyllda från fabrik, så det kanske inte behövs så mycket för att bilen ska visa symtom. Annars är det troligt att någon slangklämma har lossnat lite, prova att efterdra.

Postat: ons 25 jan 2006, 11:57
av mrharakiri
Hmm fyllde olja men det knarrar fortfarande vid högersväng. Kan det vara luft i systemet? Några andra tips?

Postat: ons 25 jan 2006, 12:50
av Jaco
Kolla nivån igen, man kan behöva fylla på i omgångar. På min bil lät det också ett par dagar efter påfyllning innan det till slut försvann.

Postat: ons 25 jan 2006, 13:09
av mrharakiri
Jaco skrev:Kolla nivån igen, man kan behöva fylla på i omgångar. På min bil lät det också ett par dagar efter påfyllning innan det till slut försvann.
Aha tackar då får jag hålla koll ett par dagar!

Postat: ons 25 jan 2006, 13:19
av Jesper
Du kan alltid kolla slangklämman vid servo pumpen... På Min hade den läckt i skarven och behövde dras åt. Har för mig att jag hört andra som haft det problemet.

Sedan dess har jag inte behövt fylla på min!

Postat: ons 25 jan 2006, 19:57
av Sparkz
Dåligt dragna slangklämmor är inte ovanligt nej! Byt till en "riktig" om det sitter en ötiker där. Dra sen lagom, för hårt är inte heller bra.
Har det varit så låg nivå att oljan skummar kan det ta ett tag innan all luft är ute. Det finns en ny behållare med ändrad anslutning på returen för att minska skumbildning.

Postat: fre 27 jan 2006, 10:40
av condmaster
Ursäkta en dum fråga... men skall locket till servovätskebehållaren vara öppet vid avluftning?