Sida 1 av 8

någon som testat chiptrim till s60 2.4 från www.itsfun.nu ?

Postat: fre 20 jan 2006, 04:18
av gorber
se topic... någon som testat http://www.itsfun.nu och deras chiptrim till en vanlig s60 2.4?
erfarenhet? blir det stor skillnad?
vad är det egentligen de programerar om?
Är det samma som volvo uppgraderar? (hade in min bil för låg tomgång, då uppgraderade de mjukvaran samt rengjorde spjällhuset)
Vad händer nästa gång man lämanr in den och de vill försöka åtgärda eventuellt fel med uppgradering till senaste mjukvaran, går trimningen från itsfun.nu förlorad?

Postat: fre 20 jan 2006, 10:22
av Sid
Skaffa dig en PPC istället, så slipper du ev. problem med mjukvaran.

Postat: fre 20 jan 2006, 13:04
av Volvo_S60
Vill inte kasta skit på någon, men efter att jag läst om dom på ett annat forum så hade inte jag lämnat min Volvo där, utan satsat på BSR´s PPC istället! :lol:

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=217439

Postat: fre 20 jan 2006, 13:56
av anderc
Volvo_S60 skrev:Vill inte kasta skit på någon, men efter att jag läst om dom på ett annat forum så hade inte jag lämnat min Volvo där, utan satsat på BSR´s PPC istället! :lol:

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=217439
Usch läskig historia verkar inte som ett speciellt seriöst företag.
/ Andreas

Re: någon som testat chiptrim till s60 2.4 från www.itsfun.n

Postat: fre 20 jan 2006, 20:27
av CarMan
gorber skrev:se topic... någon som testat http://www.itsfun.nu och deras chiptrim till en vanlig s60 2.4?
erfarenhet? blir det stor skillnad?
vad är det egentligen de programerar om?
Är det samma som volvo uppgraderar? (hade in min bil för låg tomgång, då uppgraderade de mjukvaran samt rengjorde spjällhuset)
Vad händer nästa gång man lämanr in den och de vill försöka åtgärda eventuellt fel med uppgradering till senaste mjukvaran, går trimningen från itsfun.nu förlorad?
det där är frågor du måste ställa till dom som säljer trimet !

vet att det ibörjan var många som fick konstiga problem när bilarna efter trimning var inne på mjukvaru uppdateringar. när det sen visar sig att det är trimmet som orsaket att en bil ängtsig eller liknande så får du själv betala dom timmar mekanikerna har hållit på o letat efter fel.

Postat: fre 20 jan 2006, 20:37
av kez_style
Jag har ppc på min V70 140 hästars och jag rekomenderar dem... fast jag har ju bara haft trimmningen nu i några dagar.... tänkte trimma hos sam innan men blev rekomenderar ppc :)

Postat: fre 20 jan 2006, 23:28
av Zane_73
Jag har SAM trimmet och är nöjd med det, men om jag kollat runt lite innan så skulle jag tagit PPC istället så man kan återställa trimmet om man vill.
Edit: Utgick oxå från 140 och det är har blivit stor skillnad på lite högre varv.

Postat: lör 21 jan 2006, 02:07
av VS60
Kanske det låter konstig hos andra personer, men det är som jag funderar varför ska man shiptrima bilen? Vad är det som man vinner? Är det hk man ute efter eller någonting mer? Jag har 170 kusar under huven, och tycker det räcker för min del, har man mer hr 300 eller 500 hk, du kan väll inte köra mer än 110 km/tim laglig, vi har inte Autobahn i Sverige, plus bilar som har så mycket hk drar betydlig mer bränsle, och i dags läge som bränsle kostar en del.
Så vad är mening med shiptrima?

Volvo S 60 – 02 170 hk rullar utan problem

Postat: lör 21 jan 2006, 08:49
av Loner
VS60 skrev: Så vad är mening med shiptrima?
Jag har en 2.4T dvs 200hk lättrycksturbo, och efter chippningen fick jag ett helt annat vridmoment, en omkörning i 90 går lika fort på 3:an som på 5:an. Så en chippning av 2.4T'n gör att motron visar sitt rätta jag, ett himla klipp/ös/drag från 2000 rpm till 4000rpm. precis där man ligger vid normal körning.

/L

Postat: lör 21 jan 2006, 09:39
av Zane_73
VS60 skrev:Kanske det låter konstig hos andra personer, men det är som jag funderar varför ska man shiptrima bilen? Vad är det som man vinner? Är det hk man ute efter eller någonting mer? Jag har 170 kusar under huven, och tycker det räcker för min del, har man mer hr 300 eller 500 hk, du kan väll inte köra mer än 110 km/tim laglig, vi har inte Autobahn i Sverige, plus bilar som har så mycket hk drar betydlig mer bränsle, och i dags läge som bränsle kostar en del.
Så vad är mening med shiptrima?

Volvo S 60 – 02 170 hk rullar utan problem
Du har en 170 hästare och jag tror inte det finns någon som betalar ca 4000 för det lilla extra man får till den, med 140 hästare är det däremot stor skillnad på vrid och hk om den är chippad eller inte = lättare att göra omkörningar m.m.
Köper du en 140 hästare så lär du nog sakna vridet och dom hk du har idag.