Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klima
#408073
maverick skrev:Från -06 -> finns ju mer att välja på men dom säger att det inte är samma.
Kan inte D5 motorn, men vad jag vet på bensinarna har de bara förstärkt slitytan på metallen på 2006+ vinkelväxeln.
Trodde alla D5 också hadde det.
Ring Volvo och fråga. Be om vilka år som passar, vinkelväxeln till din bil med hårdare metallen (nitride coated eller Case hardened).

Om du vill bygga själv passar dessa i 2004 S60R vinkelväxeln (du kan ju ta isär din trasiga och jämföra).
Citat från Vlvman på
http://forums.swedespeed.com/showthread ... r.../page2
"SKF 32010-X Bearing, ring gear shaft
SKF 32010-X Bearing, ring gear shaft
SKF BR32006 Bearing
Timken 3007X 92KA1 Bearing, pinion shaft
Dorman 81058 Pinion shaft crush sleeve
SKF 15354 Seal, pinion shaft
SKF 18951 Seal
SKF 692507 Seal
SKF 10924 Seal
Volvo has not released the pinion shaft bearing to the aftermarket, it is a Koyo bearing.
The Timken bearing listed above is the same size.
The angle gear is at the mechanic' shop awaiting assembly.
The above parts including 2 quarts GL5 lube totaled $211.07"

Viktigt med lågmilare om du köper beganad vinkelväxeln, då de kan äta up sig själv, trots man bara kör pensionärer till kyrkan med bilen. En slitage del helt enkelt, Inte alls lika robust som en Diff.
maverick skrev: Rinner automatoljan ur när man byter hylsan?
Japp.
Hylsan sitter ihop mellan Vinkleväxeln och växellådan.
Du kan komma åt hylsan genom att ta bort vinkelväxeln.
SKulle du gå andra hållet, dvs ta av växellådan, så måste ändå vinkelväxeln av, annars kommer lådan inte loss.
av Andis
#410222
Läger upp ett kort på Vinkelväxeln på min bil Xc70 2004

Om jag förstått det rätt så är det skruven till vänster om drivaxeln som man kontrollerar oljenivån i den här vinkelväxeln, är jag på rätt spår?

Mvh
Andis

Bild
av Rick
#410392
Ja du är på rätt spår, det är rätt skruv :-)
Du verkar ha rätt så mycket läckage på den så kolla oljan så snart som möjligt...
av Andis
#410485
Rick skrev:Ja du är på rätt spår, det är rätt skruv :-)
Du verkar ha rätt så mycket läckage på den så kolla oljan så snart som möjligt...
Tackar

Ska snurra förbi volvo och köpa en liter olja och byta på en gång.
Läcker nog lite men har även något läckage från Turbon som spätt på det lite till över vinkelväxeln.
Men helt klart ska titta efter snabbt i den innan det blir några problem.

Mvh
Andis
av 780xlt
#440804
Är kontroll av hylsa och oljenivå i vinkelväxel med i vissa serviceintervall på XC70?

Bör man byta hylsa i förebyggande syfte, eller är det bara att låta det gå tills det havererar och byta då?



Hoppas det håller...
Användarvisningsbild
av camaro69
#440861
Vänta till den går sönder.
Användarvisningsbild
av Alucinor
#440946
780xlt skrev:Är kontroll av hylsa och oljenivå i vinkelväxel med i vissa serviceintervall på XC70?


Detta skulle jag också vilja veta!
Användarvisningsbild
av camaro69
#440961
Oljenivån är det bara att begära kontroll av.

För att titta på hylsan så måste vinkelväxeln tas ner. Då kan man lika gärna byta hylsan som kostar ca 1 000 kr. Arbetet med att "titta på" hylsan lär gå på några tusenlappar.

Har man en full plånbok så varsågod. Men är pluskan så full, behöver man nog inte bekymra sig om hylsan. För då byter man nog bil ofta. :wink:
av Andis
#442805
Uppdaterar lite.

Byte olja i min vinkelväxel för ett tag sedan, den var full med olja, troligen ny påfylld på senaste servicen, för efter tvätt vissa det sig att det är vinkelväxeln som läcker och inte från turbon som jag trodde ett tag.

Läcker väll halv mycket, tvättar av plast kåpan då och då och då läcker det inget på marken i alla fall. men får nog fylla på vinkelväxeln var 1000 mil med olja.

låter från tidigare trådar här och även från ett annat forum som att det oftast är det här med att vinkelväxeln läcker som gör att hylsan går ner sig på grund av för låg oljenivå.

Har sett på forum några som säger att dom kört 50-60 tusen mil med samma vinkelväxel utan att byta hylsa, men då varit noga med att ha oljan påfylld hela tiden.

Hjälpte även min kompis byta olja i hans xc90 i vinkelväxeln och även den läcker och där var nivån 2 cm under påfylningskanten.

Lite trixigt att få in slangen för att suga ur vinkelväxeln ävne att få ut den. Men annars väldigt enkelt. Så håll ett öga på er oljenivå så den inte går med för lite olja.

Mvh
Andis
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.