Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magadog
#398805
Detta tar aldrig slut :(
När väl problemet med dieselvärmaren var löst på den privatköpta crosscountryn utan dolda fel slog Murphy till och pajjade vinkelväxeln á 14500 inkl jobb hos den lokale mekonomenverkstaden. Står nu inför ett stort dilemma (förutom privatekonomin)

Meken sa att man kan fortsätta köra med bara tvåhjulsdrift. Dvs inget annat borde pajja av detta, stämmer det!?!
Om detta är sant står jag inför ett val eftersom det nu när jag skulle skifta till sommardäck visade sig att dessa var helt jävla slut också.

Min oro är att om jag köper nya däck nu och jag inte fixar vinkelväxeln kommer däcken att slitas ojämnt och jag kommer att vara tvungen att köpa nya sommardäck när vinkelväxeln är fixad pga ojämnt slitage.

Däcken måste ju bytas hur som helst men tror ni att jag måste fixa fyrhjulsdriften på en gång? Kör ca 100 mil i veckan så däcken slits ju...

/// Uppgiven xc70ägare i Östersund
av klima
#398807
Kör med 2wd tills budgeten är ikapp.
Rotera de nya däcken fram, till bak, en gång per år så slits de jämnare.
Dessutom är AWD i årsmodelen 2003 och nyare inte lika känslig för exakt däck dimension fram och bak, som de äldre AWD var.
:)
av magadog
#398831
Tack för svar och för de något tröstande orden :)

Nojjig som jag blivit över denna bil upplever jag att det skramlar metalliskt främst när jag accelererar och att växlingen (automat) är ganska stötig och lite långsam. Kan dessa fenomen tänkas härröra från den trasiga vinkelväxeln?

///Mattias
Användarvisningsbild
av XC70-D5
#399047
vinkelväxeln är nog hel värre med hylsan mellan växellådan och vinkelväxeln art nr 9495034 men är restad vid reservdelslagret i Göteborg pga härdfel! gäller endast xc m aut.
Användarvisningsbild
av camaro69
#399788
Vinkelväxeln är inte det första som går sönder, utan den berömda hylsan pajar först. Men fortsätter man köra, tenderar hylsan mala sönder splinesen på vinkelväxeln.

Jag har bytt både hylsa och vinkelväxel hemma på garagegolvet. Den där jäv-a :evil: hylsan satt som berget och krävde hydraulverktyg för att få bort.
av Rick
#399951
Tråkigt att så gott som alla med Volvo med AWD får byta vinkelväxel förr eller senare...

Har själv en xc70 04 med 9500 mil på mätaren, någon som har koll på ungefärligt miltal vinkelväxeln orkar med innan den eller hylsan pajar förutsatt att man har olja i den?
av klima
#399975
Som Camoro69 sa.
Det vanligaste felet är att hylsan slits på insidan och sedan maler sönder räfflorna på ingående axel till vinkel växeln. Om du har orginal hylsa och vinkelväxel, vid 9500 mil, är det dags att börja budgetera byte av hylsan, samt hålla koll på att det finns olja i vinkelväxeln, och att den inte läcker. Om den är tom på olja går den snabbt sönder.

Vinkelväxeln verkar ofta bli självförstörande, och krossa sig själv, då den alltid roterar, oavsett om awd är inkopplad ofta eller ej. Speciellt med Haldex gamla version som kräver 1/7 rotation för att koppla på.

Är ett vanligare beskymmer för volvos med kraftiga motorer som R eller XC90.

Jag byte just min hylsa i förebyggande syfte vid 13000 mil på en R, då hela växelådan redan var avtagen för ett kopplingsbyte.
av Rick
#400009
klima skrev:Som Camoro69 sa.
Det vanligaste felet är att hylsan slits på insidan och sedan maler sönder räfflorna på ingående axel till vinkel växeln. Om du har orginal hylsa och vinkelväxel, vid 9500 mil, är det dags att börja budgetera byte av hylsan, samt hålla koll på att det finns olja i vinkelväxeln, och att den inte läcker. Om den är tom på olja går den snabbt sönder.

Vinkelväxeln verkar ofta bli självförstörande, och krossa sig själv, då den alltid roterar, oavsett om awd är inkopplad ofta eller ej. Speciellt med Haldex gamla version som kräver 1/7 rotation för att koppla på.

Är ett vanligare beskymmer för volvos med kraftiga motorer som R eller XC90.

Jag byte just min hylsa i förebyggande syfte vid 13000 mil på en R, då hela växelådan redan var avtagen för ett kopplingsbyte.
Ok, logiskt att den lilla "knuffen" som blir när Haldexen låser vid 1/7 rotation sliter på hylsan. I normal fallet ska väl hylsan sitta "löst" på axlarna och vara relativt lätt att byta, läste någonstans att den var limmad på automatare och satt fast som f**.
Testade bilen i vintras och det där med "1/7 rotation" innan inkoppling verkar stämma, släpper på alla fyra direkt på is och snö= roligt :-)
Användarvisningsbild
av camaro69
#400483
"Mycket fett på sylen" är perfekt. :wink:

Hylsan pajar därför fettet försvinner mellan hylsa och axeln på vinkelväxeln. När fettet är borta så "mals" grejerna sönder. Så vill man spara en dyr reparation så rekommenderas "fett på sylen".

Det låter inte vackert när det "rappar" och "tuggar" splines.
Användarvisningsbild
av Lorden
#400859
Ledsen.... jag hängde inte riktigt med i årsmodellerna här och är ju rätt så ny med XC70. Jag har en -01 som gått snart 16.000 med fungerande "4-hjulsdrift", gäller det här problemet även min bil då? Osaken till undran ligger i en konstig vibration som vaken jag eller verkstan hittar, som då kanske kan vara just det här?

Man byter alltså inte hela vinkelväxeln utan enbart hylsan? Jag kan ju mecka och har verkstad. Det är alltså möjligt att utföra bytet själv utan specialverktyg? Någon som vet vad enbart hylsan kostar och vilar vinkelväxeln i olja eller fett som ska kollas/bytas?

Många frågor men mycket tacksam för svar!

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]