Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V702001
#417267
Hej,

Försöker fortfarande fixa problemet med den höga CO (är 2.2 och får vara max 0.2)halten( vid 2500 varv). Var hos en firma som kollade en massa avgasvärden. De rekommenderade mig att byta luftmassemätare.

Så jag gjorde det men det är fortfarande för hög CO halt. Luftmassemätaren visar mellan 2.75 - 2.93 g/s men ska enligt Vadis visa 4 g/s. Kan det ha med saken att göra.

Återstår att kolla avgas/insug läckage...annars har jag inga ideer annan än att lämna in den på Volvo för svindyr felsökning

//B
#417313
Hej igen, "skuter lite från höften" igen. Om en ventil eller ventilsäte är otätt eller en ventil "hängt sig" borde det komma ut oförbrännt bränsle med hög CO halt som följd. Nu är det ju inte självjusterande ventiler på dessa motorer länge så "ventilhängning" är väl inte så vanligt längre som det var på 850 motorerna.

Alternativt att ett tändstift inte tänder pga att något är trasigt "uppströms" tändstiftet, tex tändspole, anslutningar mm

Katalysatorn borde väl dock ta hand om det eller en del av det, om nu inte den "brunnit upp" pga av felet. Är katalysatorn extremt varm eller har varit extremt varm?
av V702001
#417403
Ja, det skulle det kunna vara speciellt som jag gubbkör rätt ofta

Så göra kompressionsprov(?) och kolla att tändstiften ger gnista.

Hur kollar man hur varm katalysatorn är/varit?
av V702001
#423504
Nu är problemet löst. Det var lambdasonden som inte fungerade som den skulle. Jag mätte den och den gav inte de spänningsvärden som den ska.
Nu ligger bensinförbrukningen på mer ekonomiska 0.76 och CO halten är inom gränsvärdet vid föhöjd tomgång.
Svajig tomgång.

Vad är det som gör tomgången svaji[…]

Det hade ju varit väldigt intressant om man k[…]

Där är sommardäck sedan några[…]

hej ja har ett ljud som klonk när backen ell[…]