Sida 1 av 3
Handbroms problem
Postat: tor 05 jan 2006, 15:53
av munin
Problemet jag har är när man har dragit åt handbromsen och sedan släpper för att ex backa in bilen i garaget slår den till med full kraft efter ett par meter, kör man lite framåt släpper den med en smäll. I går på väg till jobbet han jag köra 500m. Precis i korsningen ut på stora vägen smäller det till låser hjulet på ena sidan, drar i handbromsen utan resultat åker med låst hjul igenom den snöiga korsningen då jag kommer ut på stora vägen med bar asfalt smäller det till och hjulet rullar igen. Handbromsen fungerar annars som den ska, Nån som har tips på va det kan va?
Postat: tor 05 jan 2006, 17:22
av Sparkz
Beläggen brukar släppa från backarna, byt! Det finns risk att trumman spricker om en bit av belägget lägger sig "dubbelt" så all kraft hamnar på ett ställe.
Smörj allt som ska röra sig med kopparfett när du sätter ihop det.
Postat: tor 05 jan 2006, 17:48
av BG
Sparkz skrev:Beläggen brukar släppa från backarna, byt! Det finns risk att trumman spricker om en bit av belägget lägger sig "dubbelt" så all kraft hamnar på ett ställe.
Smörj allt som ska röra sig med kopparfett när du sätter ihop det.
Sparkz är rätt på det. Har haft samma på en S60 -05 och med garantin blev det fixat.
Hälsar/BG
Postat: tor 05 jan 2006, 17:50
av kez_style
BG skrev:Sparkz skrev:Beläggen brukar släppa från backarna, byt! Det finns risk att trumman spricker om en bit av belägget lägger sig "dubbelt" så all kraft hamnar på ett ställe.
Smörj allt som ska röra sig med kopparfett när du sätter ihop det.
Sparkz är rätt på det. Har haft samma på en S60 -05 och med garantin blev det fixat.
Hälsar/BG
Är detta ett ganska vanligt problem?
Postat: tor 05 jan 2006, 18:06
av BG
kez_style skrev:BG skrev:Sparkz skrev:Beläggen brukar släppa från backarna, byt! Det finns risk att trumman spricker om en bit av belägget lägger sig "dubbelt" så all kraft hamnar på ett ställe.
Smörj allt som ska röra sig med kopparfett när du sätter ihop det.
Sparkz är rätt på det. Har haft samma på en S60 -05 och med garantin blev det fixat.
Hälsar/BG
Är detta ett ganska vanligt problem?
Enligt vår Volvoverkstad är det vanligt och man menar att vi använder/motionerar bromsarna för lite.
BG
Postat: tor 05 jan 2006, 19:03
av kez_style
BG skrev:kez_style skrev:BG skrev:
Sparkz är rätt på det. Har haft samma på en S60 -05 och med garantin blev det fixat.
Hälsar/BG
Är detta ett ganska vanligt problem?
Enligt vår Volvoverkstad är det vanligt och man menar att vi använder/motionerar bromsarna för lite.
BG
Okay tack, ska använda bromsarna mer på min nya bil då :D
Postat: tor 05 jan 2006, 19:03
av CarMan
nja, tror inte man får bort detta problem genom att andvända bromsen mer.
dessa bacakr andvänds endast när bilen står still, så backarna blir aldrig varma & fukten på backarna försvinner inte. järnet som backen är limmad på börjar att rosta & backan lossnar.
Postat: tor 05 jan 2006, 23:03
av munin
Tack för tipsen ska kolla upp detta till veckan då jag är ledig. Brukar faktiskt försöka använda handbromsen och "motionera" den då och då men troligt att det är som carman säger att dom aldrig blir riktigt varma och "torkar upp"
Postat: fre 06 jan 2006, 15:35
av boeder
munin skrev:Tack för tipsen ska kolla upp detta till veckan då jag är ledig. Brukar faktiskt försöka använda handbromsen och "motionera" den då och då men troligt att det är som carman säger att dom aldrig blir riktigt varma och "torkar upp"
Problemet uppstår när service teknikerna börja justera handbromsen, om de låter den vara så används vajern & backarna rör sig mer än när de drar åt vajern och du endast lyfter spaken nån centimeter. Har sagt att de inte skall spänna min vajer och de vet varför.
Postat: fre 06 jan 2006, 16:55
av BG
boeder skrev:munin skrev:Tack för tipsen ska kolla upp detta till veckan då jag är ledig. Brukar faktiskt försöka använda handbromsen och "motionera" den då och då men troligt att det är som carman säger att dom aldrig blir riktigt varma och "torkar upp"
Problemet uppstår när service teknikerna börja justera handbromsen, om de låter den vara så används vajern & backarna rör sig mer än när de drar åt vajern och du endast lyfter spaken nån centimeter. Har sagt att de inte skall spänna min vajer och de vet varför.
Bra argument och teorier på denna tråd. Vår handbroms är aldrig justerad, ändå fick vi detta problem. Och vi motionerar handbroms lite då och då under färd och alltid efter tvätt. Alltid vid parkering. När det på vår verkstad låter som det är ett ökande problem så undrar man ju varför.
Hälsar/BG