Sida 1 av 1
Lampan för avgasreningen lyser. Akut?
Postat: tis 03 jan 2006, 03:12
av matzen10
Den gula lilla rackaren började alltså lysa under färd till jobbet, i instrumenteringen där nere till höger. Kollade i handboken och fann att det var indikation på att avgasreningen inte funkade som det skulle.
Min fråga är således; Är detta en akut situation som kräver omedelbart verkstadsbesök för att inte förvärra tillståndet? Samt vad kan ha gjort att den började lysa? Har en långsökt idè; Jag har tidvis kört bilen med olika inblandning av etanol (10-30%). (De senaste veckorna har jag dock ren 95 bensin med tanke på den låga temperaturen). Kan det ha påverkat denna indikation? Jag är långt ifrån övertygad om detta själv men har å andra sidan mager kunskap om avgasrening varför det ändå kan vara en tänkbar orsak. Någon initierad som kan bidra med hjälp i dessa frågor, så är jag glad!
M V H
---> Matz
Re: Lampan för avgasreningen lyser. Akut?
Postat: tis 03 jan 2006, 09:17
av NCR
matzen10 skrev:Den gula lilla rackaren började alltså lysa under färd till jobbet, i instrumenteringen där nere till höger. Kollade i handboken och fann att det var indikation på att avgasreningen inte funkade som det skulle.
Min fråga är således; Är detta en akut situation som kräver omedelbart verkstadsbesök för att inte förvärra tillståndet? Samt vad kan ha gjort att den började lysa? Har en långsökt idè; Jag har tidvis kört bilen med olika inblandning av etanol (10-30%). (De senaste veckorna har jag dock ren 95 bensin med tanke på den låga temperaturen). Kan det ha påverkat denna indikation? Jag är långt ifrån övertygad om detta själv men har å andra sidan mager kunskap om avgasrening varför det ändå kan vara en tänkbar orsak. Någon initierad som kan bidra med hjälp i dessa frågor, så är jag glad!
M V H
---> Matz
Gult = Åtgärda så snart som möjligt
Rött = Åtgärda genast. Stanna bilen osv..
Har du otur kan nåt ha gått sönder men det överlåter jag till din verkstad att upptäcka.
Postat: tis 03 jan 2006, 12:02
av Teemu
vår föredetta V70 -01 lös till ibland den med. Fast det brukade försvinna av sig självt efter att man stannat och startat om. För mig att jag läst någonstans att det kan ha att göra med spjället som det varit så stora diskussioner om beträffande Volvo.
Ett möjligt tips
Postat: tis 03 jan 2006, 12:04
av Rådlös
Kolla mera på
http://www.etanol.nu
Där tycker jag mig ha sett problemet tidigare. Det gick nog ut på att datorn ställde in sig på etanol, och nu när du gick tillbaka till BF 95, så blev det något nytt och ovant för avgasreningen. Därav larmet.
Men naturligtvis kan du ju kolla med en verkstad också. Tänk då på att verkstäderna går på fabrikanternas linje att "etanol är livsfarligt! Man kan nästan dö om man kör på etanol eller konverterar sin motor!"
Liknande ordalag hörs från en del motorjournalister och "vetenskapsmän". Ofta självutnämnda sådana.
Så erkänn inte mer än nödvändigt när verkstaden frågar vad du har gjort.
Postat: tis 03 jan 2006, 18:19
av CarMan
har du etanol i tanken så gissar jag på att det är deta som orsakat felet.
bilen kör ständigt en justering av bränslemöngden jämfört med luftmängden , så du kan ävan få felkoder direkt efter att du byter tilbaka till ren bensin
Re: Ett möjligt tips
Postat: tis 03 jan 2006, 19:49
av NCR
Rådlös skrev:
Liknande ordalag hörs från en del motorjournalister och "vetenskapsmän". Ofta självutnämnda sådana.
Slående likhet med alla E85 "experter" då med andra ord.
Re: Ett möjligt tips
Postat: tis 03 jan 2006, 20:19
av Frigge
Rådlös skrev:Kolla mera på http://www.etanol.nu
Där tycker jag mig ha sett problemet tidigare. Det gick nog ut på att datorn ställde in sig på etanol, och nu när du gick tillbaka till BF 95, så blev det något nytt och ovant för avgasreningen. Därav larmet.
Men naturligtvis kan du ju kolla med en verkstad också. Tänk då på att verkstäderna går på fabrikanternas linje att "etanol är livsfarligt! Man kan nästan dö om man kör på etanol eller konverterar sin motor!"
Liknande ordalag hörs från en del motorjournalister och "vetenskapsmän". Ofta självutnämnda sådana.
Så erkänn inte mer än nödvändigt när verkstaden frågar vad du har gjort.
Ja det vore ju synd att inte stå för vad man gjort ! :???:
Klart som faan han ska berätta att han kör på det !!!
OM det har med det att göra är det ganska viktig information om han inte vill betala en förmögenhet på en felsökning som inte leder någonstans pga att han kör på etanol :roll: .
Bilen är ju INTE konverterad till att gå på Etanol vilket då kan medföra problem.
/Fredrik
Klart!
Postat: mån 09 jan 2006, 19:28
av matzen10
Hr varit inne på Hans Persson Bil och fått förklaring som stämmer överens med Carman; bränslemängds-tjoflöjten fick fnatt och reagerade på det sättet. Problemet är numera ur vägen då jag kör rent BF95.
Jag hade förväntat mig en åthutning av servicekillen, men den uteblev!
Missförstå mig rätt nu; jag behöver ingen snyting retroaktivt (D)
Tackar ödmjukast för den fina responsen från er alla!
M V H
---> Matz