Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dave
Har nu under denna hemska vinter fått problem med servon. Då jag rattar utan att rulla så protesterar den högljudt och är trög. Fortsätter så då jag kört vidare. Tidigare för någon veckan sedan kunde jag snurra på ratten med ett lillfinger. Tittat i hjulhusen men ser inget speciellt som kan orsaka det. Har nu, efter tö, ingen isuppbyggnad i hjulhuset men problemet kvarstår. DÅ jag rattar fullt ut så verkligen skriker det i framvagnen. Tänkte nu gå ut o starta motorn och kolla servooljan, men någon som direkt känner med sig vad det kan vara för fel? Har ju varit tö nu två dagar och vi har kört bilen så den borde, om det varit isbildning, ha släppt.

Mvh
Dave
Användarvisningsbild
av dave
Jag får besvara detta själv, kollade i reservoiren då bilen var igång och det är lite gråvit sörja som åker runt nere på botten. Måste ha blivit så högt tryck i slangarna då is etc samlats så det har gått sänder någonstans. Får felsöka. Men kan man bara köpa en servoolja på närmsta mack?
Användarvisningsbild
av dave
Ja det har jag. DOck då jag tittade i resevoiren så flöade det runt olja. Men visst den kan ju ha tagit rejält med stryk. Ska be min fader köra mig och köpa servoolja, hur mycket behövs tro?
Användarvisningsbild
av Guru
1. Ta reda på varför oljenivån är låg. Oljan försvinner inte utan orsak! Leta efter läckage i servosystemet inkl styrväxeln.
2. När allt är klart, orsaken hittad och olja påfylld. Testa servofunktionen och lyssna efter oljud från pumpen och håll tummarna att pumpen klarat sig.
Användarvisningsbild
av dave
Japp, jag gör som du säger, såg dock en suspekt punkt där oljan går från reservoiren till pumpen på motorn, där hade det tydligt runnit där slangklämman sitter och man ser att olja har runnit ned längs motor på motorfästen etc. Tänkte jag kör med motorn igågn och fyller på lite då o då så jag får en bra nivå för att sen titta och se om läckan är där. Isåfall byta den slangen och klämman och sen kontrollera oljenivån igen och ev fylla på.

Sen tur man inte kört bilen mer än en gång sedan detta hände pga allt väder och sen en härlig vinterkräksjukdom med påföljande lunginflammation! Tur i oturen?

Tack för svaren!

Dave
av mackan_
Som jag förstod det så är det slangen som sitter till höger om behållaren (returen?) som läcker?

Det är ett jättevanligt problem på våra bilar av de tidigare årsmodellerna, bara å sätta dit en riktig slangklämma och inte det där hittepåett som sitter orginal, den håller inte!

Hoppas att pumpen klarade sig...
Användarvisningsbild
av dave
Japp mackan, måste vara returen som du säger. Skruvade loss den, tryckte in den ordentligt och sen skruvade åt den igen, den var "lite" lös då jag först kände på den. Sen fyllde jag på med ATF olja och startade motorn. Lät pumpen gå några minuter och fyllde på lite mer. Sen testade jag och ratta och tadaa! Servon funkar som den brukade göra. Sen mätte jag exakt på stickan vart nivån var så får jag se imorgon om det har läckt mer.

Så jag kan ha haft tur att det är detta som behövs göras. Får hålla tummarna!

Dave

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]