Sida 1 av 1
Dieseltrim
Postat: fre 26 feb 2010, 20:20
av Toby69
Har nyss köpt mig en V70 2.4d (163 hk) -06 och funderar skarpt på att skaffa en trimbox. Frågan är bara vilken typ man skall ha. KCR eller något annat. Någon som har erfarenhet av vad som funkar bra? Tacksam för tips!
Re: Dieseltrim
Postat: fre 26 feb 2010, 21:04
av Schröder
Tänk inte ens tanken att köpa en typ kcr box.... :-(O) Kan paja en hel del saker med en sådan, inte bra i längden!
Det enda den gör är att förvränga signaler och lura bilens system.
Har själv råkat ut för dessa boxar på lastbilar under felsökning, kan råka ut för alla möjliga dyra reparationer!
Satsa istället på "riktigt" trim från BSR typ: PPC

-)
Läs själv här:
Diesel box vs PPC trim
http://sv.bsr.se/products/ppc/diesel-box/
Fakta PPC
http://sv.bsr.se/products/ppc/real-diesel-tuning/
Re: Dieseltrim
Postat: lör 27 feb 2010, 00:12
av kvantskum
Håller med. Håll dig borta från KCR, deras så kallade "trim" genom att bara tvinga upp bränsletrycket skulle vara kriminellt. :-(O)
Küberl har ett tvivelaktigt rykte hemma i Tyskland, och inte blir de bättre bara för KCR smetar dit sina klistermärken..
Re: Dieseltrim
Postat: lör 27 feb 2010, 02:21
av Bamse
Schröder skrev:Satsa istället på "riktigt" trim från BSR typ: PPC
-)
Eller ett Polestar direkt från Volvoverkstaden, fördelarna är ju att Volviaförsäkring, ev motorgaranti osv bibehålls. Man får dessutom papper så att man kan typa om bilen och göra den helt laglig också, om man nu skulle bry sig om såna saker Dessutom är ju priset identiskt, så varför chansa och tappa dessa fördelar? Nackdelen är att du får 205 istället för 220hk, men det är ju i sammanhanget marginellt.
Personligen lutar jag åt att skaffa på Polestar med tanke på ovanstående, såvida inte BSR tar sitt förnuft tillfånga och prisdumpar sina optimeringar.
Jag fick f.ö följande meddelande från Polestar igår
"Polestar Performance lanserar optimeringar till S60 och V70 Classic under nästa vecka. Om du beställer tid hos din Volvo-handlare kan du säkert få det gjort inom ett par veckor."
Re: Dieseltrim
Postat: lör 27 feb 2010, 07:36
av snoddasD5
Har testat Kcr och Rapid sen lämnade jag in boxen och lödde in superchip helt klart mest drag. den ställer om datan sen om du vill kan du även köpa en Kcr och ställa upp bränsletrycket då får du bra åka.
Re: Dieseltrim
Postat: lör 27 feb 2010, 19:12
av Freddi
Bamse skrev:Nackdelen är att du får 205 istället för 220hk, men det är ju i sammanhanget marginellt.
Hur kan man se det som en mariginell nackdel att ena trimsatsen inte levererar likea mycket effekt? Är inte hela idén med att trimma att få just effekt/vridmoment? Att välja en klen trimsats känns ju som att det motsäger hela syftet med övningen? :roll:
Re: Dieseltrim
Postat: mån 01 mar 2010, 13:51
av Freddi
Küberls hemsida är ju sjukt oseriös och full av lögner. Om man kolla på trimresultat "före-efter" så stämmer ju inte momentangivelserna alls med effektangivelserna...
I den första grafen ligger ju momentet likadant i början av kurvan, men effekten skiljer avsevärt... I den andra... Ja, där är det olika moment men samma effekt... Har de medvetet skjutit allt i sidled eller har de ingen som helst koll på vad de sysslar med?
http://www.kueberl.com/eng/produkte/image003.jpg
http://www.kueberl.com/eng/produkte/image009.jpg
Sickna skojare...
Re: Dieseltrim
Postat: tis 02 mar 2010, 12:42
av kvantskum
Freddi skrev:Küberls hemsida är ju sjukt oseriös och full av lögner. Om man kolla på trimresultat "före-efter" så stämmer ju inte momentangivelserna alls med effektangivelserna...
I den första grafen ligger ju momentet likadant i början av kurvan, men effekten skiljer avsevärt... I den andra... Ja, där är det olika moment men samma effekt... Har de medvetet skjutit allt i sidled eller har de ingen som helst koll på vad de sysslar med?
http://www.kueberl.com/eng/produkte/image003.jpg
http://www.kueberl.com/eng/produkte/image009.jpg
Sickna skojare...
You bet!
Men i Sverige marknadsförs detta med massiva helsidesannonser, inhyrda skådespelare och avdankade speedwayförare som ska hjälpa att kränga skiten. Men den enda skillnaden är att KCR smetat på sin logga på boxarna ...
Nämner man ens Küberl för en seriös Tysk tuner så möts man av ett gapflabb.
Marknadsföring är vad de kan, men när det gäller seriöst trim så är det på gränsen till bondfångeri..!
Att satsa på en riktig mappning av ett seriöst företag är alltid att föredra, och där faller KCR bort direkt.