Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompak
Hade lämnat in bilen för motorstyrningen tändes och bilen gick i nödläge. Det visade sig till slut att det var luftmassemätaren samt en tryckgivare som pajat (tycker för övrigt det är dåligt på en så pass ny bil, men men...).
Det som hände var att tjejen märkte omedelbart att nåt inte stod rätt till med värmen när hon körde hem (var ca -20). När hon skulle hem från jobbet fyra timmar senare hade inte dieselvärmaren startat. På lördag morgon när jag skulle ta bilen visade det sig att dieselvärmaren inte ville starta. Detta skedde alltså DIREKT efter verkstadsbesöket. Den försöker starta, men sedan stänger den bara av utan felmeddelande. Vi ringde på måndag morgon och "NEEJ, det kan inte ha med reparationen att göra". Vi får kolla.
Min stilla undran är bara, när de byter luftmassemätaren och tryckgivare (VO 31303975) är de i närheten av dieselvärmaren då, så att de kan ha kommit åt någon kontakt eller så?
Tycker det är HELT otroligt att den slutade funka DIREKT efter besöket hos verkstaden...
He he he... jag känner igen det där. Om jag uppdaterar Adobe Flash på en klients dator så är det mitt fel om han/hon inte kan läsa en fil från ett USB-minne efteråt. För dom kunde ju göra det innan jag "grejade med datan".

Det kan ju vara så att de behövt lossa en slang, en kabel eller *valfri mojäng* som suttit ivägen när de bytte luftmassemätaren och missat att sätta tillbaka den. Det troligaste är väl dock att skiten spontangåttsönder och att den råkade göra det nu.
Jag kan inte komma på ett enda samband, tror absolut inte att dom gjort nått som kan ha "sabbat" värmaren.
Jag tror heller inte att luftmasemätaren är trasig (har du betalat den?)
Hej
En helt annan historia men har en bärighet ändå i denna tråd. Hade in min förra bil (v70-02) på verkstad för att byta ngn sorts spännanordning till vattenpump/generator mm. (har inte kvar faktura så jag kommer ej ihåg exakt). När jag får tillbaka bilen 3000 kr fattigare noterar jag efter ett tag att jag bara kan fylla ca 1 liter spolarvätska innan behållaren är full. Ringer upp verkstaden(en oerhört auktoriserad verkstad i norrlands inland). Svar: Ja. det kan då inte ha med vår reparation att göra men det är klart att vi kan titta på bilen. Åker till verkstan 3 mil enkel väg. Lämnar in bilen. Efter 30 minuter kommer verkarn tillbaka. " Det var en slang till behållaren som blev klämd när vi gjorde förra jobbet. Vi fyller upp behållaren som plåster på såren. Juste ! 6 mil körning för att de klantat sig och som plåster på såren fyller de upp behållaren. Min spaning går ändå ut på hur tvärsäkra de var att de inte hade något med problemet att göra. Sket dock i att köpa min nästa Volvo där. Barnsligt men ändå en viss kvittning.
/Loben
av Fred
Verkstäder tar aldrig på sig nya fel efter att de haft bilen inne. På ett sätt är det ju självklart att de inte gör det, de kan ju inte veta om de orsakat det eller inte förrän de tittat på den igen. Dock är vissa verkstäder rakryggade nog att erkänna om de upptäcker att de gjort något misstag och kompenserar kunden för det. Jag hade aldrig godtagit lite spolarvätska som kompensation om jag åkt 6 mil. Nu vet jag inte vad milersättningen ligger på idag men givetvis ska verkstaden betala detta och har de någon som helst heder så ska kundens besvär också kompenseras, t ex genom att kunden får någon liten grej från tillbehörsbutiken, en tvätt eller något annat användbart. Det är en så otroligt liten kostnad för firman men de får en mindre missnöjd kund och bättre rykte.

Loben, vilken verkstad var det som behandlade dig så ruttet?
Det som gör mig ännu mer konfunderad är att värmaren nu plötsligt fungerar igen :shock: Ska man inte behöva till verkstad efter 3 misslyckade startförsök. Nu blir jag ännu mer fundersam över om någon kontakt har hamnat i glappläge...
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]