Sida 1 av 4

Batteriets livslängd?

Postat: fre 30 dec 2005, 20:19
av maf
Hej

Hur lång livslängd har Volvos originalbatteri i V70N? Jag kör med ett batteri som var originalmonterat i min -01:a och upplever lite saker som KAN ha med batteriet att göra(?):

- När man startar bilen stängs radion av och startar sedan när motorn är igång.
- Om man "leker" och använder ABS+STC+snabba rattrörelser mycket så "gnäller" servon i någon halvtimme därefter.
- Bara denna månad har tre olika lampor gått sönder i bilen (ett halvljus, ett positionsljus och en lampa till nummerplåten. Halvljuset dog precis efter start.
- Automatlådan hänger inte riktigt alltid med längre. Den hamnar i friläge ibland.

Om man ska köpa ett nytt batteri, vad föreslår ni då? Volvo original eller något billigare som är lika bra?

Ska man tänka på något om man ska montera batteriet själv? Behöver det laddas innan? Måste man ha koder till stereon (HU-603)?

Postat: fre 30 dec 2005, 20:50
av Jensen
Livslängden på ett batteri varierar ju självklart litegrann, kan ju mycket väl vara så att du behöver byta ut ditt nuvarande batteri.
Jag hade nog valt Volvo original, men vissa utav dom sakerna du beskriver tror jag inte alls hänger ihop med att batteriet kan vara dåligt, nån annan kanske vet bättre?
När det gäller radiokoder så finns det inga såna på en V70N.

Postat: fre 30 dec 2005, 21:53
av cme
Jag har varit med om en hel del skumma fel utan förklaring på två olika V70-99. Jag har fått alla möjliga olika felindikationer på ABS, motor mm men inte laddning. I efterhand har förklaringen varit att batterispänningen varit för låg och jag har inte upptäckt anledningen förrän batteriet lagd av helt. Nu för tiden så dör batteriererna snabbare än för tio år sedan. Tre till fyra år verkar inte vara ovanligt. En viss tendens har funnits i att startmotorn tappat snärten. Prova batterikapaciteten med ett mätinstrument (som belastar batteriet med ett motstånd och mäter spänningen). Vad gäller orginalbatteri eller inte så tror jag inte det spelar någon större roll - köp ett etablerat märke med garanti.

Du byter lätt batteriet själv. Se bara till att du köper rätt batteri (till din modell så att polerna kommer rätt).

Det är för övrigt märkligt att man inte kan övervaka batteriet bättre.
Magnus
850, V70, V70, V70N

Postat: lör 31 dec 2005, 11:51
av Frigge
Ett batteris livslängd är väldigt varierande men ligger runt 4-5 år ungefär.
Jag skulle utan att tveka välja ett Volvobatteri. Det är en enorm skillnad i hållbarhet från dom billigare.


/Fredrik

Postat: sön 15 jan 2006, 16:15
av Lacke
VOLVO-batterierna tillverkas av VARTA!
Men det finns många andra batterier som "håller samma klass".
Se bara till att pol-placeringen överensstämmer med ditt gamla batteri, och att det får plats i batteri-lådan.

Välj gärna ett med större Ah om du har mycket förbrukare, t.ex. bensin/dieselvärmare!

Postat: sön 15 jan 2006, 16:17
av CarMan
Lacke skrev:VOLVO-batterierna tillverkas av VARTA!
Men det finns många andra batterier som "håller samma klass".
Se bara till att pol-placeringen överensstämmer med ditt gamla batteri, och att det får plats i batteri-lådan.

Välj gärna ett med större Ah om du har mycket förbrukare, t.ex. bensin/dieselvärmare!
du glömde det viktigaste !
ett startbatteri ska ha rätt A värde, Ah är bara viktigt för saker som går när motorn är avstängd, så som bränslevärmare som du nämde.

Postat: mån 16 jan 2006, 05:44
av Loner
CarMan skrev: ett startbatteri ska ha rätt A värde, Ah är bara viktigt för saker som går när motorn är avstängd, så som bränslevärmare som du nämde.
Antar att CarMan här menar CCA, dvs Cold Cranking Ampere, på ren svenska hur många Ampere batteriet kan leverera i startögonblicket.

/L

Postat: mån 16 jan 2006, 07:24
av haxpet
Hej

Mitt batteri i S60:in blev dåligt. Det visade sej att förra ägaren tydligen bytt batteriet en gång, men lagt i ett konstigt batteri med bara 55Ah. Så fort det kröp under minus strecket så blev den kinking att starta.

Ny har jag ett Bosh 74Ah som ska klara av att leverera ordentlig startström. Så nu är det inte några problem.

Batteri

Postat: mån 16 jan 2006, 08:08
av AWWD
cme skrev:Jag har varit med om en hel del skumma fel utan förklaring på två olika V70-99. Jag har fått alla möjliga olika felindikationer på ABS, motor mm men inte laddning. I efterhand har förklaringen varit att batterispänningen varit för låg och jag har inte upptäckt anledningen förrän batteriet lagd av helt. Nu för tiden så dör batteriererna snabbare än för tio år sedan. Tre till fyra år verkar inte vara ovanligt.
På min förra V70 (-99) så nollställdes klockan i startögonblicket pga av att spänningen sjönk drastiskt (pga dåligt batteri).

Enligt min erfarenhet så lever ett "modernt" batteri 3-4 år, sedan någon/några celler dåliga vilket får till följd att batteriet tappar spänningen radikalt under belastning.

/AWWD

Postat: mån 16 jan 2006, 08:31
av NCR
Att stereon stänger av sig och startar sen när motorn är igång är väl standard på de allra flesta bilar idag. Det är ju av samma anledning som halvljuset slocknar i startögonblicket, dvs för att all ström skall gå till start av motor och inte drift av slutsteg.

Med andra ord helt normalt. Det har varit så i alla mina senaste 6-7 bilar i alla fall, inkl min nuvarande.

Sen har kanske styrservon efter 5 års lekande börjat bli utsliten...?

Lamporna är ju jättesvårt att svara på varför de går sönder om du bytte allihop för för bara nån månad sen, men batteriet tror jag inte är anledningen.