Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av thomaz
Hej,

Våran V70N från 2003 har sedan en månad haft en missljud ifrån höger bakvagn, ett slags klonkande som mer och mer blivit som smällar när vägen varit ojämn eller man kört över gupp.

Idag blev det så illa att vi valde att sluta köra med den och ställa på lillbilen till sambon för att inte riskera att någonting blir värre
Ställde man sig på dragkroken och hoppade så hörde man lätt ljudet samt att det upplevdes som om fjädringen/dämpningen blev stum i samma ögonblick som om den gick emot något.

Skruvade bort dämparen och nu är ljudet borta när man hoppar på kroken ;), tyvärr är ju dämparen också borta så känns inte helt avslutat.

Min fråga, är detta ett typsikt betende om dämparen lagt av?
Hur vet om jag om dämparen som nu ligger i köket är trasig?
Den är inte lika trög i alla lägen, när den är i läget när den är som mest utdragen så är det i princip inget mostånd alls i den, är det normalt?

Tacksam för lite hjälp.
Thomas
av Wych
Jag hade samma problem, började med att byta krängningshämmarstagen som alla flaggar för. Men när inte det hjälpte böt jag dämpare som har fungerat för vissa och det löste problemet även för mig.
av suk215
kolla nu bara så du inte har nivåreglering .... men så som jag fattat det så har du provat att köra utan dämpare , o då slutade klonket.... detta hadde ju isåfall varit omöjligt om du hafr nivåreglering, för isåfall hadde ju bilen släpat i backen bak typ :???:

köp 2 nya dämpare på biltema, http://www.skruvat , gemotor eller liknade ....

jag hadde nog bytt de övre stötdämparfästet på båda sidor med när man ändå är igång :wink:
Användarvisningsbild
av thomaz
suk215 skrev:kolla nu bara så du inte har nivåreglering .... men så som jag fattat det så har du provat att köra utan dämpare , o då slutade klonket.... detta hadde ju isåfall varit omöjligt om du hafr nivåreglering, för isåfall hadde ju bilen släpat i backen bak typ :???:
Stämmer bra det, ingen nivåreglering och bilen gick fint!

Köpte en halvbillig på Mekonomen och satte dit. Verkar som om det löste problemet. :D

Varför vill alla byta båda samtidigt?
av suk215
thomaz skrev:
suk215 skrev:kolla nu bara så du inte har nivåreglering .... men så som jag fattat det så har du provat att köra utan dämpare , o då slutade klonket.... detta hadde ju isåfall varit omöjligt om du hafr nivåreglering, för isåfall hadde ju bilen släpat i backen bak typ :???:
Stämmer bra det, ingen nivåreglering och bilen gick fint!

Köpte en halvbillig på Mekonomen och satte dit. Verkar som om det löste problemet. :D

Varför vill alla byta båda samtidigt?
njaaaa........ för troligen så pajjar nog andra sidan med snart , men det e klart , den andra kanske går flera tusen mil tilllo.vem vet?
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]