Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AzAxe
#377029
Hej!

Haromdagen var jag ute och korde och efter drygt 500 meter sa dog bilen. Inte ett hostande utan bara dog. Jag lat den sta en stund och efter ett nytt forsok tande den valdigt kort men sedan var det dott. Det ar ca 7 grader kallt har och jag hade 1/4 tank men kyla har inte varit ett problem tidigare i vinter. Idag gjorde jag ocksa ett forsok och den gjorde ett hostande men sedan var det dott igen. Jag har latit den sta (utomhus tyvarr) med bortkopplat batteri (och ocksa laddat batteriet) men det gjorde ingen skillnad.

Jag hade en tanke om att det kunde vara branslepump och funderar pa om det finns nagra relan eller liknande som kan ha gatt sonder. Var i sa fall finns dessa och vad ar det for artikelnummer? Sakringen till branslepumpen bytte jag men utan resultat.

Jag tog bort baksatet och vred pa tandningsnyckeln men kunde inte hora att pumpen gick igang. Finns det nagra andra satt att kolla om pumpen ar kass?

Innan bilen dog har den varit lite trog att starta men alltid hoppat igang efter lite kort malande. Jag fick ocksa upp "check engine" lampan for ett tag sedan men den slacktes efter att bilen gjorts stromlos (men kom tillbaka ett par veckor senare).

Det har pratats en del om spjallet men skulle ett daligt spjall kunna uppfora sig pa detta viset? Har ocksa rengjort MAF sensor (efter att bilen dog) men har inte satt ihop det igen och har ocksa svart att tro att det skulle kunna gjore sa att bilen inte startar.

Efter koll med PPC sa far jag inga felkoder som tyder pa nagot fel. (De felkoder jag har ar samma gamla goda CEM-1A5C, UEM-0080, UEM-0039, UEM-E003 samt PDM-003E och som jag kort runt med valdigt lange nu)

Jag vore valdigt tacksam for svar!

Manga halsningar,

Erik
#377319
Det händer att vä tankarmatur går sönder i kabelgenomföringen, kablarna till pumpen på hö sida går genom denna. Kan bränna där. Lyft sätet bak och skruva av det runda svarta locket i golvet. Dra lite i dom två grova kablarna, kan bränna precis i genomföringen.
#377419
Mycket tacksam for alla forslag och ideer!!!

Jag glomde att saga att jag tankade i ca 20 liter innan jag borjade greja med bilen och det gjorde ingen skillnad. Nu visar det att det ar ungefar halv tank och det borde rimligtvis vara tillrackligt.

Jag tog ocksa bort och rengjorde MAF sensor men den sag inte sa skitig ut och skulle val inte heller gora att bilen tvardog?

Jag bytte nivagivare till tanken i hostas och det ar val den ni menar med vä tankarmatur? Jag ska kolla under den luckan ocksa och se om nagot ser skumt ut.

Jag har sett att relä till branslepump finns fram till 1999 eller 2000 pa V70:n men verkar inte finnas pa min arsmodell. Stammer det? Ar det nagot annat "elektriskt" som jag kan kolla vad galler branslepump eller ar det sa att om sakringen ar hel och pumpen inte gar sa ar pumpen kass???

Om det ar spjallet som ar kass/skitigt kan det bli sa att bilen inte gar alls? Jag tycker inte bilen gatt sa valdigt bra men heller inte riktigt daligt sa jag trodde att ett eventuellt fel pa spjallet skulle visa sig mer succesivt???

Finns det nagon temporar snabbfix for att rengora spjallet eller ar det att demontera alltihop som galler? Finns det nagra bra sidor/lankar for rengoring av spjall?

Som sagt, alla ideer mottags valdigt tacksamt!!!!

Erik
#378811
Jag hade kollat bränslepumpsrelät, jag hade en t5 för några år sen som gjorde precis som du beskriver, till slut kom jag fram till reläet, en lödning i relät hade släppt lödde om och bilen gick perfekt igen. Reläet satt i en box under huven på den bilen och var orange vill jag minnas. värt att kolla kanske. Pelle.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]