Sida 1 av 5

S80 Nya lamphus bak - lampvarning i DIM - hur fixa?

Postat: tis 27 dec 2005, 11:18
av zenobia
Bytte igår till 05:ans bakljus på S80:n

Dock kom (inte oväntat) varningen om lampfel i DIM (Kontrollera bromsljus)

Kollade runt lite i Vadis odyl och kom fram till följande..

Gamla bromsljus 21w x 2 = 42w (3.5A)
DIM larmar om strömstyrkan blir under 3.0A

I de nya ljusen sitter det ju endast LED-lampor som bromsljus och de drar långt ifrån 3.0A.

Går det att fixa till detta genom att trixa med motståndsbryggan (shunt) eller kan man fixa till detta mha Vadis?





Bilder på en 99:a med 05:ans bakljus och "kofångarhölje"...
Bild1 ----- Bild2
.

Postat: tis 27 dec 2005, 12:36
av EvilEd
Går säkert att trixa lite med någon shunt eller koppla in motstånd
med lamporna bak och öka belastningen lite.

ed

Postat: tis 27 dec 2005, 13:50
av Frigge
Om du vill göra det enkelt för dig kan du ju koppla in en gömd lampa i bak för att jämna ut motståndet. Alternativet är ju att sätta ett motstånd på kabeln.


/Fredrik

Postat: tis 27 dec 2005, 14:00
av zenobia
Frigge skrev:Om du vill göra det enkelt för dig kan du ju koppla in en gömd lampa i bak för att jämna ut motståndet. Alternativet är ju att sätta ett motstånd på kabeln.


/Fredrik

Motstånd låter ju mer tilltalande, frågan är om någon bevandrad kan räkna ut vilket motstånd det skall vara?

Problemet är ju inte jättestort för felmeddelandet försvinner av sig självt så fort man släpper bromspedalen. Men vill man ha en "ren" bil utan en massa felmeddelanden är det lite retligt med den texten i displayen.

.

Postat: tis 27 dec 2005, 15:56
av Knasen
Kolla först om bromsljusen kommer att tåla så höga strömmar som 3.5 A för koppplar du en ett motstånd så höjer du strömmen i hela kretsen och inte bara vid motståndet, annars blir det varmt i lampan om du håller bromsen länge.

Kolla först i signalbeskrivningen hur mycket volt det skall vara till bromsljuset, kan vara en PWM-signal, då är inte 12 volt självklart, detta beror på årsmodell, jag är inte säker på hur det är.

Om du har 12 volt så är detta en snabb uträkning så behöver du ett motstånd på 3.4 ohm 12V/3.5A=3.4 ohm

Ohm:s lag U/I*R

Postat: tis 27 dec 2005, 16:46
av CarMan
det där styrs ju av schuntarna i remen.
nån som vet om det finns mer än 2 olika sorters schunter? man kan ju isåna fall prova med en annan schunt.
annars får man modifiera schunten, på liknande sätt som vid xenonljus konvetering

Postat: tis 27 dec 2005, 17:05
av zenobia
En tanke som slog mig är ju att det måste sitta andra shuntar på 05:orna som hanterar denna mindre "förbrukning" på ett korrekt sätt.
Såg dock att det är en helt annan REM på 05:or så eventuellt har dom snickrat till detta på annat sätt. Hittar inget om shuntar i Vadis om 05:orna.

Kikar man på bilden som visar nya REM:en så finns det ej med 6 st shuntar som på den tidigare REM:en

:(


Ny REM

Postat: tis 27 dec 2005, 19:20
av Sparkz
Knasen skrev:Kolla först om bromsljusen kommer att tåla så höga strömmar som 3.5 A för koppplar du en ett motstånd så höjer du strömmen i hela kretsen och inte bara vid motståndet, annars blir det varmt i lampan om du håller bromsen länge.

Kolla först i signalbeskrivningen hur mycket volt det skall vara till bromsljuset, kan vara en PWM-signal, då är inte 12 volt självklart, detta beror på årsmodell, jag är inte säker på hur det är.

Om du har 12 volt så är detta en snabb uträkning så behöver du ett motstånd på 3.4 ohm 12V/3.5A=3.4 ohm

Ohm:s lag U/I*R
Hur skulle ett motstånd till jord kunna knö in mer ström i lamporna?

Eftersom det var vanliga glödlampor från början är det nog 12V ut från REM. Hur det är på en REM till en -05 vet jag inte, men på schemat (som är till en 05) ser det ut som det sitter lite elektronik i lamporna.

Men ta ett motstånd på 4 Ohm, drar 3 A, resten drar nog lysdioderna.
MEN!!! Vi behöver ha ett effektmotstånd som klarar 36W, och det kommer att bli ganska varmt...
Bild

Postat: tis 27 dec 2005, 20:14
av Knasen
Hur skulle ett motstånd till jord kunna knö in mer ström i lamporna?
Självklart så kommer inte det komma in mer A i lampan om man kopplar enligt ditt schema :D

Postat: tis 27 dec 2005, 21:10
av CarMan
JAg ahr inget kopplings schema här, men det du har där är väll knapast till en 99:a

jag skulle testa att ta bort schunten som är för bromsljusen. (måste ha et schema för att kunna tänka)