Sida 1 av 2
Har du provat Four C på V70
Postat: sön 25 dec 2005, 16:05
av joakim1
Jag har four c på min nya V70 -06. Kan dock inte med säkerhet säga att det blir någon skillnad när jag växlar mellan sport och komfort. Funkar den ej eller är det så liten skillnad???????
Fortfarande .....
Postat: tor 18 maj 2006, 16:30
av joakim1
.... ingen som har provat
Re: Fortfarande .....
Postat: tor 18 maj 2006, 17:32
av BG
joakim1 skrev:.... ingen som har provat
Det är väl som med AWD man märker ingen skillnad vid normal körning. Har provat båda sakerna och kände ingen skillnad. Det kostar att ligga på topp! :lol:
BG/2,5T
Postat: fre 19 maj 2006, 07:35
av Pebben
Jag har ju provat men bara på min och jag vet inte om det är samma på Ren? Har ju både sport/komfort/advanced. Tror inte du har advanced va? Hur som helst så märker jag väldigt stor skillnad. Kör på en ojämn väg så märks det skillnad direkt.
Saken är ju den att tack vara att du har Four/C så kompenserar ju stötdämparna även i komfortläget så jag tycker inte man tjänar så mycket på att växla läga förutom att det blir obekvämare.
Postat: fre 19 maj 2006, 20:09
av _Rick_
Pebben: Four-C på R:en meckar om mer än fjädringen. Den mappar om gaspedalen med så den blir mer 'responsiv' och ev styrningen med (där är vi inte säkra) :)
Postat: fre 19 maj 2006, 20:41
av Frigge
Det enda Four-C gör på R:en är ändring av fjädring.
Den har ingen koppling till ngt annat.
Visst gör Four-C skillnad på även en vanlig bil, kanske krävs det lite hårdare körning för att känna det men skillnad är det.
/Fredrik
Postat: fre 19 maj 2006, 21:51
av CarMan
Frigge skrev:Det enda Four-C gör på R:en är ändring av fjädring.
Den har ingen koppling till ngt annat.
Visst gör Four-C skillnad på även en vanlig bil, kanske krävs det lite hårdare körning för att känna det men skillnad är det.
/Fredrik
om man inte är "van bilförare" så kanske man har svårt att greppa att det blir nån skilnad. men vist blir det skilnad & det käns även vid körning som inte är aktiv, bara väken inte är helt nylagd, om ni förstår vad jag menar.
Postat: lör 20 maj 2006, 14:13
av flyvert
Det
är skillnad mellan lägena, dämparna ställer om sig och det krävs ingen expert för att känna att bilen uppför sig annorlunda.
Vad jag vet så mappas gaspedalen om i Advanced läget (som endast finns på R bilarna) - tändningen justeras även vid tomgång/stillastående för att kunna ge mer "mos" när man släpper på. :D
Tips: sök på "R5-Four-C.pdf" på
http://www.google.se och ladda ner PDF dokumentet (det finns fler, t.ex om motor och växellåda, etc. på R bilarna).
Jag laddade från denna länk:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/2004r/R5-Four-C.pdf
Sen finns det att läsa om körupplevelserna på diverse andra forum, t.ex denna
http://www.swedespeed.com/news/publish/ ... le_47.html
Postat: tis 28 nov 2006, 07:25
av Pebben
Japp visst ändrar den mer än stötdämparna.
1. Ändrar automatlådan till Sportläge
2. Precis som någon skrev innan ändrar den lite med mappningen.
Detta finna att läsa om.
Ändringen i motorn är inte "enorm" direkt, men det märks skillnad.
Postat: tis 28 nov 2006, 22:32
av schnazzen
Provkörde en V70R igår med Four C chassi.
Märkte att även om man körde i "pensionärsläget" (comfort) så styvnade chassit till vid en kickdown.
Märks tydlig skillnad.
När man ställde den på "advanced" så var chassit styvt hela tiden. Ingen behaglig åktur, men bilen låg som ett strykjärn i kurvorna......