Sida 1 av 1

Larm på takbox

Postat: fre 16 dec 2005, 21:52
av Jan-A
Någon som funderat på att larma takboxen med Volvos originallarm?
En variant kunde kanske vara att parallellkoppla/seriekoppla t.ex. larmkontakten för dörrarna.
Någon som funderat i dessa banor?

Re: Larm på takbox

Postat: fre 16 dec 2005, 22:07
av CarMan
Jan-A skrev:Någon som funderat på att larma takboxen med Volvos originallarm?
En variant kunde kanske vara att parallellkoppla/seriekoppla t.ex. larmkontakten för dörrarna.
Någon som funderat i dessa banor?
tror inte det är värt besväret, är det nån som vill ha det som är i eller hela boxen, så tar dom den endå, vem bryrsig om ett billarm som tutar

Postat: lör 17 dec 2005, 12:10
av tobmag
Vart hade du tänkt att sätta givaren? Kabeldragning?

Lät först som en bra ide men hur ska det genomföras praktiskt??


Håller även med Carman. Vem :twisted: tittar ens åt en bil med larmet tjutande?


Tobmag

Postat: lör 17 dec 2005, 12:17
av Jan-A
Var man sätter givaren är inte så kinkigt. Det går alldeles utmärkt att även ha kabeln synligt eftersom ett kabelbrott larmar. Vid en stöld lär de inte ha tid att fundera på hur det fungerar vilket gör att det går att se till att det larmar hur än de gör.

Att fixa nå´t själv torde inte vara nå´t problem, men finns det nå´t färdigt larm till takboxar?

Sen är det nog tyvärr som CarMan skriver att ingen reagerar på att det låter....

Postat: lör 17 dec 2005, 14:31
av tobmag
Borra ett par hål ca 20mm i diameter i takboxen.
Lägg i en Dobberman.
Bör hålla tjuvarna i schack :D

Postat: ons 10 maj 2006, 06:53
av Äntligen en volvo igen!
Funderade själv på detta en gång i tiden, har en volvo orginalbox med allt vad det innebär så jag skaffade en annan... den är inte ens låsbar.

Problem 1. Konakten mellan box och bil. När boxen är av skall larmet fungera och när boxen är på skall det också fungera. Larmen jobbar med öppen eller sluten krets, sluten krets innebär att kapar du kabeln går larmet och tvärt om. Detta får man genom att en utgång i larmet kortsluts mot jord och när kontakten med jord försvinner så går larmer, sluten krets, eller så går det när utgången jordas, öppen krets.
Parallellkoppling fungerar inte om du har sluten krets för om du bryter den ena kabeln så har du den andra kvar och larmet påveras inte. är det däremot öppen krets och du har parallellkopplat och du jordar när man öppnar boxen så jordar du hela kretsen, nackdelen är att du kan klippa kabeln utan att larmet går... kvarstår alltså seriekoppling men då måste du ha en tvåpolig kontakt för kabeln till boxen kontakten skall bryta den vanliga kretsen när du pluggar in boxen så att slingan går via den och den skall sluta kretsen i bilen när boxen kopplas ur.

Problem 2: som om inte ettan räckte...

/MK