Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
#464384
Fjärren kommunicerar med värmaren, inte bilen. Bilens system kommunicerar sedan med värmaren.
Svar JA på din fråga om värmaren och gsm osv.
av jowinthe
#464412
Tartryffel skrev:Fjärren kommunicerar med värmaren, inte bilen. Bilens system kommunicerar sedan med värmaren.
Svar JA på din fråga om värmaren och gsm osv.
Ok, men hvorfor må man da installere "Applikation (software), Art.nr. 30790221" via VIDA for å få fjärrstarten til å fungere? Det tyder jo på at bilen kommuniserer med fjärrstarten...
av Tartryffel
#464420
jowinthe skrev:
Tartryffel skrev:Fjärren kommunicerar med värmaren, inte bilen. Bilens system kommunicerar sedan med värmaren.
Svar JA på din fråga om värmaren och gsm osv.
Ok, men hvorfor må man da installere "Applikation (software), Art.nr. 30790221" via VIDA for å få fjärrstarten til å fungere? Det tyder jo på at bilen kommuniserer med fjärrstarten...
Alltså, så här är det: bilen vet inte vad det är för signal som triggar värmaren att starta. Jag vet det här med säkerhet eftersom jag gjort exakt det här för mindre än tre veckor sedan. Ingen mjukvara behövs om du har fjärrstart. Vad som krävs till fjärrstarten har jag ingen aning om eftersom min bil levererades med den. Men om Volvo fixar fjärrstart åt dig så kan du installera telefondelen.
av Raven
#474798
Nu känner jag att det är dags att väcka denna tråd igen :D

Jag har råkat ramla över en Defa Smartstart (dvs. Defas fjärrkontroll & mottagare för bil) och funderar på om det är möjligt att få det att funka så att den aktiverar Dieselvärmaren på den sprillans nya V70 D5 AWD som jag (förhoppningsvis) får levererad nästa vecka.

Defaboxen i sig har extra utgång just för att styra bränslevärmare (normalt är den ju gjord för att styra el-värmare). Men den utgången har ju bara av och på signal, ingen Canbus kommunikation, vilket jag förutsätter är vad som krävs för att få det att funka. Jag anser mig hyfsat kunnig på att bygga ihop elektronikprylar (för det är väl antagligen det som krävs?), men jag duger inte till att själv klura ut vad som i så fall behövs och hur det skall kopplas in. Att åka till Volvo för att låta dom ladda in programvaran som gör att bilen förstår att det finns fjärrstyrning är ju enkelt i sammanhanget. Men att skicka "rätt" saker till bilen via Canbus låter mer som något för experterna i denna tråd...

Alltså: Skulle vara MYCKET tacksam om någon vänlig skäl skulle kunna förbarma sig och hjälpa mig att reda ut om detta överhuvudtaget är möjligt och vad jag i så fall behöver??

Tack på förhand!

Edit: Nu ser jag att jag nog egenligen postat i fel forum... Jag har ju (snart) en V70II och det är ju den som frågan gäller. Hur gör man då? Postar igen, eller kan jag flytta min felaktiga post??
Användarvisningsbild
av andreas 80
#671209
Nej det har inte blivit något mer gjort med detta för min del...
Jobbar numera på volvo så behovet av att göra något eget har minskat om man säger så :-)
Användarvisningsbild
av Orfeous
#671506
Jag är väldigt elektronikintresserad och har jobbat en hel med sånt!
alltid kul med projekt där flera personer delar samma intresse och kan hjälpas åt att konstruera något med hjälp
av folks olika kunskaper osv...

Men nu har det ju gått ett par år sedan tråden skapades så nånting borde ju ha kommit upp :P
Såg att det finns ett par Androidappar som är canbusanalyserare..
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]