Sida 1 av 3
"klen laddning" ingen kräm
Postat: mån 12 dec 2005, 17:18
av poan
S80, 2,9 -99
Speciellt under vintertid och i samband med korta körsträckor, värme i stolar och bakruta, så tenderar batteriet att tappa allvarligt i kapacitet. Stödladdar emellanåt med C-tech-laddare.
Lade märke till att Volvo bara har en generatorstorlek till 5 o 6-cylindriga motorer, med de har två olika laddregulatorer: 120 och 140/160 A. Kan man byta fritt mellan dessa? Någon som vet?
P-O
Postat: mån 12 dec 2005, 20:02
av Whisky
Har jag missat nåt'.... eller är det inte troligast att ditt batteri är slut? (inte minst om det är original sen -99? :shock:)
Postat: mån 12 dec 2005, 20:06
av CarMan
Whisky skrev:Har jag missat nåt'.... eller är det inte troligast att ditt batteri är slut? (inte minst om det är original sen -99? :shock:)
du har en stor poeng där !
jag vill bara ställa motfrågen, hur lång körtid har du på en kort körning? är det 10 min elle 30 min?
Postat: mån 12 dec 2005, 21:22
av poan
Batteriet har jag skäl att utesluta. Ett år gammalt (Volvo orginal, de var billigast), nivån kollad, rena o fina poler. Det gamla står i reserv, laddat o klart. Det gamla byttes av åldersskäl, funkade OK. Bra med ett i reserv, flera bilar i huset.
Det blir en hel del mindre än 30 min och en hel del mindre än 10 min. Säkert ligger halva körsträckan på korta körningar. Polspänningen ligger ofta på 12,2 - 12,4V.
Jag har inte mätt spänningen under laddning ännu. Vad jag förstått borde den vara c:a 14,4v vid 2300 rpm. återkommer med detta senare.
P-O
Postat: mån 12 dec 2005, 21:30
av poan
Varit ute och kontroll mätt spänningen under laddning (C-tech) 14,52V. Så både laddare och mitt instrument verkar vara OK.
I morgon skall jag mäta laddspänning från generatorn.
P-O
Postat: mån 12 dec 2005, 21:50
av Whisky
poan skrev:
I morgon skall jag mäta laddspänning från generatorn.
P-O
Låter som en vettig åtgärd...Men nog tror jag att regulatorn ska vara dimensionerad. Ärgad jordanslutning i chassit? (längsökt, kanske...)
Postat: tis 13 dec 2005, 07:13
av greeeken
poan skrev:Batteriet har jag skäl att utesluta. Ett år gammalt (Volvo orginal, de var billigast), nivån kollad, rena o fina poler. Det gamla står i reserv, laddat o klart. Det gamla byttes av åldersskäl, funkade OK. Bra med ett i reserv, flera bilar i huset.
Det blir en hel del mindre än 30 min och en hel del mindre än 10 min. Säkert ligger halva körsträckan på korta körningar. Polspänningen ligger ofta på 12,2 - 12,4V.
Jag har inte mätt spänningen under laddning ännu. Vad jag förstått borde den vara c:a 14,4v vid 2300 rpm. återkommer med detta senare.
P-O
Spelar ingen roll om batteriet är 1 år eller mindre.
En cell i batteriet kan vara på väg att dö å då får du garanterat problem.
Testa bara med ett nytt så får du se om det hjälper.
Mitt batteri röt efter 4 månader o det var ett volvo ORGINAL batteri tack som byttes hos bilia.
Postat: tis 13 dec 2005, 08:50
av poan
Jodå Greeeken. Jag skall testa med reservbatteriet, vilket är OK och fulladdat. men det blir efter generatortesten på onsdag. Kvällarna är korta.
P-O
Postat: tis 13 dec 2005, 11:24
av _Rick_
Mät över polerna på batteriet när motorn är igång oxå. Be nån gasa upp den till ca 2000-2500 RPM då skall du ha ca 14V. När du gör detta testet, slå på allt som drar ström. Stolsvärme, bakrutevärme. radio. ljuset etc etc. Den skall ge ca 14V oavsett belastning (om det inte är kortis nånstans då..)
Annars skulle jag gissa på att laddregulatorn bak på generatorn är käzz.
Postat: tis 13 dec 2005, 12:12
av poan
Mätningar kommer.
Jag har redan snabbkopplingar framdragna från batteriet, för att slippa lyfta på mattor o annat.
P-O