Sida 1 av 16

V70N och funderingar

Postat: fre 09 dec 2005, 12:39
av Bosa
Inleder min karriär på detta forum med en tråd. :)

Lite bakgrund om mig, är inne på min tredje bil som även är min tredje Volvo. Åker idag en Volvo V40 2.0T -99 a'la SCT-trim med 23000 mil på mätaren, har haft den sen den gått 1785 mil och har hittills bytt en spolarmotor + vanliga slitdelar. Börjar dock bli dags att byta bil nu och tanken var från början att testa ett annat märke, de tankarna finns iofs kvar men begäret efter en V70N växer sig starkare. Är för övrigt en Mondeo alternativt en Peugeot 406 hdi som är alternativen annars.

Strax under 200k är vad jag tänkt mig, försöka få så mycket bil som möjligt för pengarna typ.

Så de motorer jag sneglar mot är 140hk samt 170 hk-varianterna, kommer att bli bra mycket tröttare än vad jag har idag men å andra sidan så känns behovet av effekt inte lika intressant längre. 170:an är väl kanske ett roligare alternativ om man inte tappar nåt i botten förstås. Börjar nog banne mig bli gammal. :)

Jag är medveten om att V70N precis som alla andra märken och modeller dras med x antal fel, verkar vara mer en regel än ett undantag att en bil krånglar idag. Hur som helst så verkar Volvo ändå reparera många av felen på garanti.

NCR's tråd om standardfel känns som en ganska bra mall att följa när man ska kika på V70. Något ytterligare som man bör kika på eller akta sig för som är specifikt för V70?

Det jag dock är lite fundersam över är stereon och dess högtalare, det som satt original i V40:n var ju rent ut sagt skräp och byttes ganska snabbt. Är intresserad av ljud och har hållit på med biljud sen första bilen(är 31 år idag) och vill ha ett bra ljud vilket det sällan är i ett originalsystem. Det lilla jag hört av V70:ns ljud var inget som imponerade, bullrig bas och ett inte alltför klart ljud, vet dock inte vilket ljudsystem det var. Går det att byta ut huvudenheten eller får man en massa bortfall av andra funktioner?
Om det inte går att byta själva stereon är det någon skillnad ljudmässig mellan HU-603 och HU-8xx?
Fortfarande Alpine som är inblandade i Volvos stereos? Å andra sidan låter de väl inte lika bra som "vanliga" Alpine, har ju som vant mig vid Alpines lite bättre spelare och vill ha något i samma klass.

Högtalarna går ju uppenbarligen att byta ut men det har pratats om rätt och fel dörrsidor, styrs det av vilket ljudpaket som sitter i bilen eller är det beroende på årsmodell?

EDIT: Sen har jag sett att det både finns tyg/vinyl och tyg/läder, olika benämningar eller skiljer det på klädslarna?

Re: V70N och funderingar

Postat: fre 09 dec 2005, 14:05
av Bosa
Tror jag hittat nåt svar själv. :)
Bosa skrev:Går det att byta ut huvudenheten eller får man en massa bortfall av andra funktioner?
Efter att ha sett att det finns en Bilstereo-del här så verkar det som om man stoppa i andra apparater än Volvos egna. Alltså borde jag kunna stoppa i min Alpine som jag redan har i V40:n. Vanligt din-mått. Har jag fattat det hela rätt?
Bosa skrev:Högtalarna går ju uppenbarligen att byta ut men det har pratats om rätt och fel dörrsidor, styrs det av vilket ljudpaket som sitter i bilen eller är det beroende på årsmodell?
Rätt uppfattat om jag påstår att de "bättre" dörrsidorna finns där bara om man har Premiumstereon?

Postat: fre 09 dec 2005, 14:50
av Teemu
har du tur så kan du hitta "rätt" dörrsidor i en annan bil med som inte har premiumsound-paketet. Har för mig att volvo monterat dessa dörrsidor i ett antal bilar i brist på "vanliga" dörrsidor. Fast då sitter det fortfarande 6,5" element i dörrarna istället för 8" + mellanreg.

Postat: fre 09 dec 2005, 15:49
av henka35
Hej

Idag fick jag ett nytt fel på min V70N. Tändningslåset började strejka efter 5600 mil. Har beställt nytt, och det kostar 2500kr inkl. jobbet.
Fy fan vad less jag är nu, har hittat en fin BMW 520 IA Touring. Åker nog och byter..... Bara för att bli av med "liket".

/Henrik

Postat: fre 09 dec 2005, 23:51
av slippy
Tjena

Jag körde också V40 2.0t -00 innan min nuvarande V70 140hk.
Hade mycket tankar innan om hur pass mycket slöare det nu skulle bli men blev positivt överaskad av effekten i V70´n, trots att jag nu också kör automat.

Det är ju givetvis slött men det behövs knappas gasen i botten överallt för att ta sig fram.
Vridmomentet är detsamma som i min gamla V40 och mellan 140hk motorn och 170hk motorn tror jag det skiljer typ 5nm i vrid vilket borde göra valet enkelt även för dig.
Varför betala så mycket extra för ynka 30hk ?

Provkör och försök känna skillnaden, ett alternativ kan också vara att
satsa på bsrabs ppc box och få ut 188hk av 140versionen för 5000kr.

mvh

Postat: lör 10 dec 2005, 09:16
av Bosa
slippy: Jo slöare blir det allra helst med tanke på att jag idag har runt 200hk och 300nm men för det behöver det inte betyda att V70n är sämre att dra vagn med. Min gamla 945 LTT(också chippad iofs) var bättre att dra vagn med än V40 trots mindre antal hk och nm, kanske är volymen som gör det.

Sen har jag som sagt vuxit ifrån det där med tokgasning också, har själv bestämt mig för att just det är en form av mognad och inte att jag börjar bli gammal. :D

Och när jag ändå svamlar om släpvagn, har en ganska brant backe som med V40+släpvagn+skoter kan vara lite smått kämpigt. Vad tycker du om greppet, skillnad på V40 och V70?

Hur är det med PPC:n, kan man fortfarande lägga in uppdateringar från Volvo om man går tillbaka till 140hk innan service? Och om man kan det vad händer när man pluggar in PPC:n igen för att få mer hk, lägger den in sin programvara med sina uppdateringar utan hänsyn till de uppdateringar som verkstaden precis gjort?

Orsaken till den funderingen är enkel, V40n har en benägenhet att tända lambdalampan i tid och otid. Är ett fel i Volvos programvara som jag fick åtgärdat hos Volvo, tyvärr så använde trimfirman en äldre programvara som bas för sitt trim så när jag chippade återkom det problemet iom att de inte hade de senaste uppdateringarna.

Re: V70N och funderingar

Postat: mån 12 dec 2005, 21:58
av NCR
Bosa skrev: NCR's tråd om standardfel känns som en ganska bra mall att följa när man ska kika på V70.
Trevligt att höra att tråden kommer till nytta! :)

Jag vill bara poängtera att exempelvis min fru hade aldrig tänkt på vare sig knak eller oljud från framvagnen och jag är övertygad om att Bilia kommer att sälja min bil till någon som blir helt nöjd med den.

Dock känns det skönt att veta att jag den 22:e dec hämtar ut en fabriksny V70N som är tillverkad i slutet på nov 2005. Bilia har verkligen ställt upp och försökt ordna allt till det bästa, även om deras säljchef verkar lida av taskigt närminne när det gäller sånt man har kommit överens om, så löste min säljare allt.

Ett tips är att du väljer en så ny V70N som din budget tillåter då mycket buggar osv verkar ha fixats under de senaste 2 åren.

Lycka till (och hjärtligt välkommen hit)!

Postat: tis 13 dec 2005, 09:13
av Måsen
henka35 skrev:Hej

Idag fick jag ett nytt fel på min V70N. Tändningslåset började strejka efter 5600 mil. Har beställt nytt, och det kostar 2500kr inkl. jobbet.
Fy fan vad less jag är nu, har hittat en fin BMW 520 IA Touring. Åker nog och byter..... Bara för att bli av med "liket".

/Henrik
Jag bytte till V70N från en E:39:a, jag funderar också på om inte det var en miss iaf. Inte för att jag haft några problem med Volvon direkt, men ack så karaktärslös, och avsaknaden av körglädje är påtaglig.
Det positiva med Volvon är väl det stabila värdet, prisraset på BMW tillsammans med alla importer och mätarskruvningar gör dessa till lite mera av en "högrisk" bil.
Men känslan av att bara vilja ut och köra en sväng finns helt enkelt inte längre. Bra eller dåligt, jag vet inte, det blir billigare iaf...

Postat: tis 13 dec 2005, 09:20
av Bosa
Nu är det ju så att jag snubblat över en V70N 170hk -02 som kommer att ha ungefär 7000 mil på mätaren vid försäljningstillfället. Sitter businesspaketet, drag och automat i den. Silverfärgad med vad jag antar en mörk inredning. Hade från början tänkt mig en 03:a alternativt en 04:a om priset vore rätt. Men nu är det så att den här 02:an kommer att gå för 150k, är svensksåld och leasingbil, full servicebok från Volvo. Verkar ju onekligen vara ett bra pris.

Postat: tis 13 dec 2005, 11:00
av NCR
Bosa skrev:Nu är det ju så att jag snubblat över en V70N 170hk -02 som kommer att ha ungefär 7000 mil på mätaren vid försäljningstillfället. Sitter businesspaketet, drag och automat i den. Silverfärgad med vad jag antar en mörk inredning. Hade från början tänkt mig en 03:a alternativt en 04:a om priset vore rätt. Men nu är det så att den här 02:an kommer att gå för 150k, är svensksåld och leasingbil, full servicebok från Volvo. Verkar ju onekligen vara ett bra pris.
Ett tips är att du ringer till den mekanikern (eller pratar med kundtjänst som kan söka på regnumret) som har haft hand om bilen och frågar honom vad som är gjort på den så du vet om det i förväg. Har den tidigare ägaren exempelvis haft mycket problem med sin ECC så kan det bli kostsamt för dig osv.