Sida 1 av 2
V70n Växellådsbekymmer aw55-50sn (Geartronic)
Postat: ons 02 dec 2009, 17:29
av T5Klas
Hej!
Min låda började krångla häromdagen...låg i ca 95km på farthållaren utan belastning när de helt plötsligt ryckte till i bilen...en triangel kom upp i displayen och växellåda service omgående eller va de stog kom upp...ja körde vidare försiktigt och när jag skulle bromsa inför nästa korsning...släppte gasen o började rulla som vanligt..då small de till o den växla hårt o konstigt som fan neråt...??
Jag kollade oljenivån och fyllde lite grann..
De kom upp felkoder som jag läste av o nollade...
Och bilen går okej i manuella läget..möjligtvis lite mycket slir iväg på ettan..
Någon som har några tips eller va dom tror kan va fel?????
Mottages tacksamt!!
Bilen är en v70n T5-01 med uppgraderad programvara av autotech som har gått snart 20k..lådan är sköljd av mig med Castrol Transmax E för inte så länge sen...gått ca 1000mil efter!!
Föregående ägare påstod att han bytt lamell?? (lämnat in på nåt ställe i kumla-trakten som renovera)i den lådan..kan man det?
MVH Klas
Re: V70n Växellådsbekymmer aw55-50sn (Geartronic)
Postat: ons 02 dec 2009, 20:28
av wissel
Kan du få fram felkoderna igen ????
Rent spontant så låter detta riktigt trist faktiskt.......
Freddie
Re: V70n Växellådsbekymmer aw55-50sn (Geartronic)
Postat: ons 02 dec 2009, 20:39
av dieselmagnus
Ehhh lamell? Troligtvis håller tyvärr din momentomvandlare på att ge sig. Lådorna brukar slira då. Du har ju bytt olja nyligen. Låter tyvärr som början till ett ras.
Re: V70n Växellådsbekymmer aw55-50sn (Geartronic)
Postat: tor 03 dec 2009, 06:48
av T5Klas
wissel: va ute o provosera lite igår men fick inte fram dom...lådan funkar i största allmänhet som den ska..men känns som ett jävla glapp om man säger så..om man gasar o släpper...de "klonkar" till lixom..??
Den slirar inte o drar som den ska...går gött när de e kallt ute ;)
Kan de ha någon som helst betydelse att ja tog bort "snöskyddet" under motorn igår när jag passade på att kontrollera B4-locket??(Plastkåpan, o inte satte tillbaka de alltså) Kan de påverka åt "rätt" håll??
dieselmagnus, jag vet inte alls..han sa så! Bilen tog sig inte en millimeter framåt tydligen..så då bytte dom (lamellen eller va de nu e) i lådan till nån förstärkt grej...
Har även hört ryktas om att lådan inte fixar att få i sig nån droppe glykol ens?? hur påverkas den då?? Funderar på om de faktiskt kunde hänt nåt me den där stackars slingan som sitter i kylet...!
Tack för hjälpen så länge!
Re: V70n Växellådsbekymmer aw55-50sn (Geartronic)
Postat: tor 03 dec 2009, 07:46
av Daddan
T5Klas, har du chippat bilen? Står T5+ i signaturen.
Re: V70n Växellådsbekymmer aw55-50sn (Geartronic)
Postat: tor 03 dec 2009, 08:28
av T5Klas
Daddan skrev:T5Klas, har du chippat bilen? Står T5+ i signaturen.
Typ, Autotech har uppgraderat programvaran i den...man chippar ju inte dom nyare bilarna utan programmerar/trimmar genom obd2 uttaget!! Men
ja den e trimmad! Ligger på ca 300hk o det ska lådan hålla för...e ju en familjebil o ingen busbil!!
Re: V70n Växellådsbekymmer aw55-50sn (Geartronic)
Postat: tor 03 dec 2009, 09:08
av andreas 80
Synd att du inte sparade felkoderna innan du raderade dem, hade varit perfekt att se vad de pekade på.
Eftersom du låg utan direkt last på ca 95km/h bör lådan gå på högsta växel med lock-up.
Det som jag tycker ligger närmast är att det var något typ av problem med din lock-up koppling, dvs. momentomvandlaren.
Om det har någon koppling till oljebytet är svårt att säga. Kan inte specen på Castrols olja, men antar att du kontrollerat att den är likvärdig med den som Volvo förespråkar. B4-locket bör inte inverka något om man ligger still på en växel.
Vi vet inte heller vad som renoverades när lådan lämnades in sist, att byta lamell i lådan är ett större ingrepp, och oftast gör man en total renovering. Och bytte de bara någon del finns ju risken att något annat snart ger upp. Momentomvandlare/lock-up går dock att byta utan att ta isär lådan då man kan säga att den sitter mellan motor och låda.
Att den växlar hårt när du fått felkod är inget underligt, det är så den beter sig i "limp-home" läge.
Det enda du kan göra nu är att fortsätta köra och hoppas på att det var något tillfälligt, kanske en solenoid som hakat upp sig.
Att köra med 300hk/400Nm eller vad du har påfrestar naturligtvis mer eftersom lådan programmerats för ett specifikt vridmoment. Men det är väl sällan man ligger på fullt flås hela tiden.
Återkom så fort du upptäcker något nytt, eller om du lyckas få fram felkoderna igen.
Re: V70n Växellådsbekymmer aw55-50sn (Geartronic)
Postat: tor 03 dec 2009, 09:38
av T5Klas
andreas 80 skrev:Synd att du inte sparade felkoderna innan du raderade dem, hade varit perfekt att se vad de pekade på.
Eftersom du låg utan direkt last på ca 95km/h bör lådan gå på högsta växel med lock-up.
Det som jag tycker ligger närmast är att det var något typ av problem med din lock-up koppling, dvs. momentomvandlaren.
Om det har någon koppling till oljebytet är svårt att säga. Kan inte specen på Castrols olja, men antar att du kontrollerat att den är likvärdig med den som Volvo förespråkar. B4-locket bör inte inverka något om man ligger still på en växel.
Vi vet inte heller vad som renoverades när lådan lämnades in sist, att byta lamell i lådan är ett större ingrepp, och oftast gör man en total renovering. Och bytte de bara någon del finns ju risken att något annat snart ger upp. Momentomvandlare/lock-up går dock att byta utan att ta isär lådan då man kan säga att den sitter mellan motor och låda.
Att den växlar hårt när du fått felkod är inget underligt, det är så den beter sig i "limp-home" läge.
Det enda du kan göra nu är att fortsätta köra och hoppas på att det var något tillfälligt, kanske en solenoid som hakat upp sig.
Att köra med 300hk/400Nm eller vad du har påfrestar naturligtvis mer eftersom lådan programmerats för ett specifikt vridmoment. Men det är väl sällan man ligger på fullt flås hela tiden.
Återkom så fort du upptäcker något nytt, eller om du lyckas få fram felkoderna igen.
Okej, ska förbi en bekant och nolla lådan idag..så får han även läsa av felkoderna med ett riktigt instrument..!!
Eftersom jag inte nollade lådan när jag sköljde sist kanske lådan tror att de e gammal olja i och beter sig annorlunda??
Ja såklart de påverkar att de finns lite pulver...men de lär väl påverka mer om man drar mycket släp till exempel??
Återkommer i ärendet!!
Tack för hjälpen så länge!
MVH Klas
Re: V70n Växellådsbekymmer aw55-50sn (Geartronic)
Postat: tor 03 dec 2009, 09:56
av T5Klas
Just de...de va Castrols folk som sa att de skulle vara just denna oljan...kostade svindyrt o lite till..hade varit mycket billigare att köpa volvos!!
Men ja litar på castrols oljor..alltid bra resultat enligt vad jag erfarit!! =)
Re: V70n Växellådsbekymmer aw55-50sn (Geartronic)
Postat: tor 03 dec 2009, 16:12
av T5Klas
Adaptionen stjälpte mer än hjälpte...felkoderna kom fram o lådan låste sig på en växel samt att de blev ett streck där växel eller D osv brukar stå...
P0740 Torque Converter Clutch Circuit Malfunction
P1618 Cable Fault Between AW 50-Q2 TCM and Motronic 4.4 ECM (lamp lights) OR
Fault Between AW 50-52 And Motronic 4.3 (MIL Requested)
Säger de nåt tro??