Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mackson
Ja har med problem med min dieselvärmare.. Har en v70 d5 2006. Funkade fint för nån månad sedan men icke längre. Märkte att bilen var kall när ja kom ut. Provade då att starta direktvärmaren. Displayen visar först att den är på men efter nån sekund slår den av den.
Kände för nån dag sedan att det luktade bränt gummi när ja parkerat, kan det ha nåt samband med att det strular.

Nån som vet vad detta beror på. Kostnad för att laga eller går det att fixa själv. Garanti?

Tacksam för svar
av keno
Med å kjøpe dette service delen får du en komplett brenner innsats. DVS du bytter alt av deler inne i brenneren. Og du har en brenners som vare i mange år til. Selv om 3 år ikke er mye. Min bil har gått 360000km og nå må jeg overhale min brenner.
Artnr: VO 3731374
Benämning: Brännarenhet 30730716
av Cedrix
Kostar ca 1300:- och går att byta själv om man inte är helt främande med att skruva.
Måste bort med fronten och värmaren.
av Mistral
Har nu kollat med två st Volvo bilbolaget/volvo reservdelar. På båda ställena fick jag sjuka priser på grejorna.

Bilbolaget Umeå tar för VO 3731374 = ca 2300 + moms
Bilbolaget Umeå tar för Benämning: Brännarenhet 30730716 = 1995 ink moms (detta är bara fläkten enl deras kuntjänst).

Kan nån annan ange var i h-vete man köper VO 3731374 för 1300kr ?

Verkar helskumt detta med priserna. Jag har två val. Antingen köpa ligthkittet exkl fläkten för ca 375kr och hoppas inte fläkten är slut (lagret) eller köpa det där paktetet på 2300 ex moms.
av Mistral
Cedrix skrev:Kostar ca 1300:- och går att byta själv om man inte är helt främande med att skruva.
Måste bort med fronten och värmaren.

Ringde t.o.m bilbolaget i Övik och fick exakt samma prisuppgift som jag fått på samtliga andra bilbolag. Den enhet som har art nr VO 3731374 kostar ca 2000kr ex moms (ca 2500 inkl moms).

Så det är bara att gratulera dig att din kompis lyckas ge dig ett sånt bra pris som 1300kr för denna pryl för den kostar nästan det dubbla :)

Och som jag sa, den andra delen Brännarenhet 30730716 består bara av fläktenheten och kostar 1995 inkl moms.

Vilka jävla priser alltså för mycket enkla saker.

Jag vet inte heller om lösningen är att skaffa en begangnad brännarenhet. Man har liksom inga garantier egentligen, förutom det skrotar brukar ge (oftast 1-3 mån).
av Mistral
Tog lite bilder på den här bränslespridaren som jag köpte idag (375kr). Mitt problem som jag skrev i en annan tråd är bara att jag har detta propellerliknade ljudet från brännaren. Förövrigt fungerar brännaren klanderfritt.

Snusdosan är där för att se proportionerna.

Bild
Bild
Bild

Sist en sprängskiss om nån skulle ha nytta av den.
Bild
Användarvisningsbild
av isak
öppna värmaren o titta så inte grejerna har gängat loss sig o ligger som en maraccas i brännkammaren? mycket vanligt! fick tips av volvofolket att deformera gängen på skruven litet så den låser fast bättre, locktite funkar inte pga- värmen.
isak

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]