Sida 1 av 4

Spaceball

Postat: mån 05 dec 2005, 12:06
av sungam
Någon som har koll på hur lätt och billigt det är att byta till en spaceball-växelspak? Har inte vågat ringa volvo än..men jag antar att det är jättebilligt ...eller? :roll: Är det samma mittkonsol? Mkt jobb med att byta? Nån som gjort det? Tell me!

Postat: mån 05 dec 2005, 13:33
av bjohansson
jag har för mig att den skulle kosta ca 1500:- att köpa. vad det kostar att byta vet jag inte. tror inte det ska vara några problem att göra själv..

Postat: mån 05 dec 2005, 16:30
av Teemu
någon som har en bild på spaceball... ?

Postat: mån 05 dec 2005, 17:05
av Loner
Teemu skrev:någon som har en bild på spaceball... ?
Bild

Bild

Postat: mån 05 dec 2005, 23:15
av Teemu
ganska så snitsigt spakställ det jue... fast jag föredrar nog bekvämligheten med automaten även i framtiden tror jag... :)

Postat: mån 05 dec 2005, 23:30
av Whisky
Jo, snitsigt och fränt ser det ut... om än något malplacerat i inredningen i övrigt, kanske...

Det ser ut som om "slaglängden" (spakrörelsen) kan bli ganska lång mellan växellägena. Är det någon med Spaceball som kan svara på om man måste vispa runt mycket för att byta växel på en dylik, i förhållande till en vanlig manuell växelförare?

Postat: tis 06 dec 2005, 08:20
av sungam
Whisky skrev:Jo, snitsigt och fränt ser det ut... om än något malplacerat i inredningen i övrigt, kanske...

Det ser ut som om "slaglängden" (spakrörelsen) kan bli ganska lång mellan växellägena. Är det någon med Spaceball som kan svara på om man måste vispa runt mycket för att byta växel på en dylik, i förhållande till en vanlig manuell växelförare?
Tror det är exakt samma längd mellan växellägena med denna spak jmf med den "vanliga". Har inte märkt nån skillnad på de jag kört iaf. Kanke avsaknad av damask som ger det intrycket. Volvo har ju placerat denna under sport-kategorin i tillbehörskatalogen, så man kanske ju isf tycka att den borde vara kortare

Postat: tis 06 dec 2005, 11:41
av sungam
sungam skrev:
Whisky skrev:Jo, snitsigt och fränt ser det ut... om än något malplacerat i inredningen i övrigt, kanske...

Det ser ut som om "slaglängden" (spakrörelsen) kan bli ganska lång mellan växellägena. Är det någon med Spaceball som kan svara på om man måste vispa runt mycket för att byta växel på en dylik, i förhållande till en vanlig manuell växelförare?
Tror det är exakt samma längd mellan växellägena med denna spak jmf med den "vanliga". Har inte märkt nån skillnad på de jag kört iaf. Kanke avsaknad av damask som ger det intrycket. Volvo har ju placerat denna under sport-kategorin i tillbehörskatalogen, så man kanske ju isf tycka att den borde vara kortare
Har kollat lite priser nu ??:-/

Bilia skulle ha 2725kr för konsol, spak och knopp som reservdelar. Kollar man volvos tillberhörs katalog kostar en spaceball växelspak 975kr...gissar att man bara får spaken då...vilket nog ser illa ut med damask. :shock:
Kollade med skroten oxå...1500 för hela paketet. Verkar dock vara väldigt svårt att få tag på där...

Postat: tis 06 dec 2005, 13:22
av greeeken
sungam skrev:
sungam skrev:
Whisky skrev:Jo, snitsigt och fränt ser det ut... om än något malplacerat i inredningen i övrigt, kanske...

Det ser ut som om "slaglängden" (spakrörelsen) kan bli ganska lång mellan växellägena. Är det någon med Spaceball som kan svara på om man måste vispa runt mycket för att byta växel på en dylik, i förhållande till en vanlig manuell växelförare?
Tror det är exakt samma längd mellan växellägena med denna spak jmf med den "vanliga". Har inte märkt nån skillnad på de jag kört iaf. Kanke avsaknad av damask som ger det intrycket. Volvo har ju placerat denna under sport-kategorin i tillbehörskatalogen, så man kanske ju isf tycka att den borde vara kortare
Har kollat lite priser nu ??:-/

Bilia skulle ha 2725kr för konsol, spak och knopp som reservdelar. Kollar man volvos tillberhörs katalog kostar en spaceball växelspak 975kr...gissar att man bara får spaken då...vilket nog ser illa ut med damask. :shock:
Kollade med skroten oxå...1500 för hela paketet. Verkar dock vara väldigt svårt att få tag på där...
Hur lätt , svårt? är det att byta ?
Jag antar att man rycker ur knoppen , en del säger att man ska såga?? :shock:

Postat: tis 06 dec 2005, 22:19
av VolvoBengan
Jag har Speceball idag, och ville byta den till vanlig pinne, alltså tvärt om det du vill.

På Helmia bil i Karlstad, sa de att det är en jäkla massa reservdelar som ska bytas, plus att de skulle byta några vajrar eller nåt då det inte va samma längd på Spaceball som vanlig spak under själva mittkonsollen och in i växellådan.
Antar att Ni som jobbar med sånt här fattar vad jag menar, för jag e rätt blåst när det gäller reparationer :shock:

Helmia skulle iallafall ha lite drygt 7.000:- totalt, monterat och klart för att byta Spaceball till en vanlig, och då va det en dags arbete för dem att byta.
Delarna skulle inte va så dyra, utan det va arbetet som skulle ta en dag.
Man va typ tvungen o byta hela mittkonsollen oxå...

Antar att det e rätt svårt o fixa själv om det tar en dag för en av Volvos utbildade mekaniker att utföra arbetet? :roll: