Sida 1 av 1

Vevhusventilation, övertryck V70N D5 -02

Postat: ons 14 okt 2009, 12:32
av Lapaol
Jag besiktigade bilen, V70 D5-02, och besiktnignsmannen sa att motorn trycker ut olja och tipsade om att det kunde vara vevhusventilationen som behövde rengöras alternativt bytas. Jag åkte till Volvo i Örebro där de trycktestade och det visade sig att det var ett övertryck på +3 när det skulle vara undertryck på -2. Volvo hade dock aldrig gjort detta jobbet på en diesel förut ???? och slängde till med ett rövarpris för arbetet.

Med ett eget försök att få bort locket med flera bits och verktyg nedtappade i motorn, ena skruven sitter nämligen ganska svårt till och jag kan inget om bilar vilket innebär att jag borde egentligen inte ens försöka :shock: åkte jag till Mekonomen som tog isär det. Det finns inget filter att byta, det ser rent och fint ut men de tycker att den backventilen som sitter i locket blåser åt båda hållen borde bytas. När de sedan får den nya ventilen är det samma på den vilket betyder att så ska det vara, dock är tydligen membranet på min gamla ventil lite skrynkligt men det borde väl inte betyda sådana skillnader i tryck?

Sedan sitter det en tjock svart slang (troligen någon form av luftslang), ca 10 cm i diameter, som man måste plocka bort och den var fylld med trög oljeliknande sörja, ca 1 cm beläggning, vilket jag tog bort med mejsel.

Bilen är en långmilare och fungerar trots övertrycket alldeles förnämligt med en bränsleförbrukning på drygt 0,6 liter/mil utan avvikande rök från där bak och inga missljud eller skakningar.

Någon som har en idé som varken Volvo och Mekonomen har?

Re: Vevhusventilation, övertryck

Postat: ons 14 okt 2009, 13:36
av viktore
Har tyvärr inget att bidra med, förutom att du nog får bättre svar om tråden ligger i rätt kategori :wink:

Re: Vevhusventilation, övertryck

Postat: tor 22 okt 2009, 18:20
av Jwinkler
från oljefällan till inloppsröret till turbon kan det koksa igen duktigt. ta väck slangar och blås rent dom.

Re: Vevhusventilation, övertryck

Postat: lör 24 okt 2009, 11:05
av Tomas88
viktore skrev:Har tyvärr inget att bidra med, förutom att du nog får bättre svar om tråden ligger i rätt kategori :wink:
Hej. Det är inte fel att du påpekar detta, men det är bättre om du rapporterar tråden genom att klicka på utropstecknet som finns överst på varje inlägg.
Flyttar tråden till rätt kategori och lägger till bilmodell i rubriken.

Re: Vevhusventilation, övertryck

Postat: lör 24 okt 2009, 13:02
av J.F.S
Tomas88 skrev:
viktore skrev:Har tyvärr inget att bidra med, förutom att du nog får bättre svar om tråden ligger i rätt kategori :wink:
Hej. Det är inte fel att du påpekar detta, men det är bättre om du rapporterar tråden genom att klicka på utropstecknet som finns överst på varje inlägg.
Flyttar tråden till rätt kategori och lägger till bilmodell i rubriken.

Citerar för att få fokus på mitt inlägg

Tråden finns redan i denna kategori: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=46256

Re: Vevhusventilation, övertryck V70N D5 -02

Postat: lör 24 okt 2009, 14:28
av Tomas88
Låser den andra. Ej tillåtet med flera trådar om samma ämne.

Re: Vevhusventilation, övertryck V70N D5 -02

Postat: tis 12 jan 2010, 12:52
av Lapaol
Någon som tror att dieselvärmaren kan vara inblandad i övertrycket? Det ryker väldigt mycket från motorhuven nu när det är riktigt kallt, har inte sett det förut.