Sida 1 av 5
STC eller DSTC?
Postat: lör 19 nov 2005, 11:56
av Truls
Jeg har prøvd å forstå forsjellen mellom STC og DSTC men har ikke klart å danne meg noe godt bilde av hva forsjellen egentlig består i.
Kan være greit å vite hvordan bilen oppfører seg den dagen dette aktiveres :roll:
Min bil har DSTC og det kunne vært greit å forstå hvordan det virker.
Hva er mest vanlig? STC eller DSTC?
Postat: lör 19 nov 2005, 15:15
av maf
Hej
STC är bara "antispinn", dvs det förhindrar att hjulen spinner vid halt underlag.
DSTC är antispinn men även "antisladd", dvs den kontrollerar och häver en begynnande sladd innan den inträffat.
STC var standard på Volvo till och med 2004 års modell och DSTC blev standard 2005 (tror jag?). Innan DSTC blev standard fanns det som tillval.
/Magnus
Postat: lör 19 nov 2005, 19:46
av CarMan
maf skrev:Hej
STC är bara "antispinn", dvs det förhindrar att hjulen spinner vid halt underlag.
DSTC är antispinn men även "antisladd", dvs den kontrollerar och häver en begynnande sladd innan den inträffat.
STC var standard på Volvo till och med 2004 års modell och DSTC blev standard 2005 (tror jag?). Innan DSTC blev standard fanns det som tillval.
/Magnus
AWD bilar med visko koppling har TRAX (elektronisk diffspärr) sessa kan ej ha stc eller dstc.
AWD bilar med haldex har STC även om det inte finns nån knapp.
Postat: lör 19 nov 2005, 20:20
av NCR
CarMan skrev:maf skrev:Hej
STC är bara "antispinn", dvs det förhindrar att hjulen spinner vid halt underlag.
DSTC är antispinn men även "antisladd", dvs den kontrollerar och häver en begynnande sladd innan den inträffat.
STC var standard på Volvo till och med 2004 års modell och DSTC blev standard 2005 (tror jag?). Innan DSTC blev standard fanns det som tillval.
/Magnus
AWD bilar med visko koppling har TRAX (elektronisk diffspärr) sessa kan ej ha stc eller dstc.
AWD bilar med haldex har STC även om det inte finns nån knapp.
Är det samma som TRACS du menar?
Postat: lör 19 nov 2005, 22:49
av CarMan
NCR skrev:CarMan skrev:maf skrev:Hej
STC är bara "antispinn", dvs det förhindrar att hjulen spinner vid halt underlag.
DSTC är antispinn men även "antisladd", dvs den kontrollerar och häver en begynnande sladd innan den inträffat.
STC var standard på Volvo till och med 2004 års modell och DSTC blev standard 2005 (tror jag?). Innan DSTC blev standard fanns det som tillval.
/Magnus
AWD bilar med visko koppling har TRAX (elektronisk diffspärr) sessa kan ej ha stc eller dstc.
AWD bilar med haldex har STC även om det inte finns nån knapp.
Är det samma som TRACS du menar?
ja så ska det stavas, fel av mig
Postat: sön 20 nov 2005, 10:19
av Jensen
AWD bilar med Haldex har inte STC som standard, och det gick inte att få alls, endast DSTC gick att köpa till.(DSTC standard från 05-)
Finns knappen så finns systemet, i annat fall så har man det inte.
Postat: sön 20 nov 2005, 12:51
av CarMan
Jensen skrev:AWD bilar med Haldex har inte STC som standard, och det gick inte att få alls, endast DSTC gick att köpa till.(DSTC standard från 05-)
Finns knappen så finns systemet, i annat fall så har man det inte.
du har STC, men ingen knapp, då det inte går att koppla ur. AWD:n funkar inte som den ska utan STC
Postat: sön 20 nov 2005, 21:49
av Kurvan
Går det att koppla ur antisladdsystemet på något sätt om man vill"leka"? Nu går det inte ens göra en handbromsvändning :(
Mvh Kurvan
XC70 -03 med DSTC
Postat: sön 20 nov 2005, 22:45
av Teemu
är det inte likadant som för STC:n? Håll knappen intryckt en liten stund...
Postat: mån 21 nov 2005, 05:54
av Kurvan
Näe! Då kopplar man bara ur antispinn!Antisladd är fortfarande aktivt.
//Kurvan